Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Vanhoja liikennevastaanottimia (Luettu 12662 kertaa)
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Vanhoja liikennevastaanottimia
13.11.2013 klo 23:45:35
Tulosta viesti  
Pelastin radiohuollosta kaksi liikennevastaanotinta:

* Drake SPR-4
* Icom IC-R71

molemmat kaipaavat huoltoa, Icomissa on vielä sen viheliäinen kaikkiin yksilöihin tuleva tyyppivika, joka vaientaa koko radion.

Kuvia ja selostusta syntyy, kunhan ovat siinä kunnossa, että toimivat ja voi kuvailla ja kirjoitella.

Drake on hauska.  Se on diskreettitransistoreilla toteutettu kaksoissuper.

AJY
  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #1 - 14.11.2013 klo 11:20:29
Tulosta viesti  
Drakessa on jokin etupään kela poikki.   Siihen ei takuulla saa varaosaa, eikä suostu syynäämään ja sormin kelaamaan jotakin tuntematonta ferriittisydämistä kelaa.

Kazotaan tuleeko siitä Icomista mitään.

AJY
  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #2 - 14.11.2013 klo 12:02:19
Tulosta viesti  
Eli jos se IC-R71:n vika on muistikortin patterin tyhjentyminen niin kuulemma nykyäänkin on myynnissä pysyväisemmällä muistilla varustettua korttia. Vanhan uudelleenohjelmointi tietty tulee kyseeseeen, mutta vaatii vähän erikoisjärjestelyjä.
On näitä erinäisiä rassattu - sanoisinko yli sata... Tietty kyllästyminen malliin on ehkä näin ollen käsitettävää.

Niin meinasi unohtua, että koko radion mykistää myös joskus powerin irtijuottuneet tasurin piuhat piirilevyltä. Tällöin on sitten näyttökin pimeä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #3 - 14.11.2013 klo 14:16:33
Tulosta viesti  
Kyllä, Amerikoista saa tilata näitä EPROM-tyyliin tehtyjä kortteja, joissa on se Icomia ohjaava ohjelma pysyvästi, eikä ohjelma haihdu backup-patterin tyhjentyessä.  Tilasin yhden sellaisen kortin USA:sta, toissapäivänä tuli e-mailia, että tilaus on käsittelyssä ja kortti tulee pian.

T AJY
  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #4 - 26.11.2013 klo 21:48:45
Tulosta viesti  
Löysin asiantuntevan radiohuollon SRHS:n kautta.  Toivotaan että saan sen Draken (wanhaa diskreettitransistoritekniikkaa) kuntoon, omat mittalaitteet ja tiedot eivät riitä etupään vioittuneiden kelojen korjaamiseen.

Ohessa kuitenkin kuunnellaan (toimivilla) keksiaalloilla Drakea.

  

Drake_Kuva_1-2.jpg ( 142 KB | 0 latausta )
Drake_Kuva_1-2.jpg

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1611
Sijainti: Turku
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #5 - 27.11.2013 klo 10:20:23
Tulosta viesti  
AJY kirjoitti 14.11.2013 klo 14:16:33:
Kyllä, Amerikoista saa tilata näitä EPROM-tyyliin tehtyjä kortteja, joissa on se Icomia ohjaava ohjelma pysyvästi, eikä ohjelma haihdu backup-patterin tyhjentyessä.  Tilasin yhden sellaisen kortin USA:sta, toissapäivänä tuli e-mailia, että tilaus on käsittelyssä ja kortti tulee pian.

T AJY


Omassa Icom-ICR71E:ssä sama vika kuin rahikaisella..
Tilasin Roberto Nardolta, IK2RND uuden eprom/ramboardin ja tuuppasin vastaanottimeen.Toimii kuin se vanha kuuluisa "junan vessa".
Hinta mielestäni edullinen 55 euroa posteineen, toimitusaika oli viikon verran.

Nipa
  

eprom_board.jpg ( 156 KB | 0 latausta )
eprom_board.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
AJY
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 499
Sijainti: HELSINKI, Finland
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #6 - 27.11.2013 klo 10:33:07
Tulosta viesti  
Minä tilasin omaan Icom IC-R71:eeni EPROM-kortin Willco Electronicsilta,

Jack WA9FVP- http://www.willcoele.com/radio_repair

tämä kortti maksoi USD 99 ja oli siis kalliimpi, mutta sillä saakin Icomiin 1024 muistipaikkaa, mikä voi olla innokkaalle kuuntelijalle hyvä.

Toisaalta voi huomauttaa, tietysti, että ne 1024 muistipaikkaa ja enemmänkin hoituvat ruutupaperiviholla ja yhdellä kuulakärkikynällä.....

T Antti
  

Antti J Ylikoski GimmelHayNunShin (The Dreidel)

ESKO
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #7 - 27.11.2013 klo 11:01:03
Tulosta viesti  
On se hyvä, että noita vaihtoehtoisiakin kortteja Icomiin on. Tuossa oli joku aikaväli vuosituhannen vaihteen paikkeilla jolloin ei mistään löytynyt muuta vaihtoehtoa kuin tyhjentyneen kortin uudelleenohjelmointi Ruotsissa. Aiemmin oli ollut tuommoista 1024 muistipaikkaistakin, mutta ilmeisesti välillä olivat markkinat niin vähäiset, että myynti ei kannattanut.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1611
Sijainti: Turku
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #8 - 27.11.2013 klo 12:58:56
Tulosta viesti  
Juu, kysäisinpä minäkin eräältä viralliselta taholta tuon Icomini uudelleenohjelmointia mutta totesivat että on kyllä menneen talven(useammankin..) lumia..ymmärrettävää toisaalta koska melko iäkkäästä laitteesta on kuitenkin kysymys.
Mutta, onneksi riittää alan harrastelijoilla intoa tuollaisten vääntämiseen.

Nipa

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #9 - 27.11.2013 klo 13:29:19
Tulosta viesti  
Jo reilut 10 vuotta sitten yritti ruotsalainen yritys myydä pois harmeistaan minulle ohjelmointilaitteen tykötarpeineen hirvittävän kovaan hintaan kun olin ehkä 5 korttia siellä sitä ennen ohjelmoinnissa käyttänyt. No kauppoja ei tullut. Ikinä ei olisi omilleen päässyt jos vaikka kaikki harrastelijoiden Icomit Suomessa uudelleen ohjelmoinut...

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2515
Sijainti: Kokkola
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #10 - 28.11.2013 klo 10:02:31
Tulosta viesti  
Itselläni on Kenwood R-5000 1990 luvun alkupuolelta. Tämänkin laatuvastaanottimen ikä on sellainen, että ELKOt pitää kohta uusia. Olen jo hankkinut uudet ELKOt. Pitäisi vain saada aikaiseksi laittaa ne vanhojen tilalle.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #11 - 29.11.2013 klo 21:18:38
Tulosta viesti  
Keskustelun aiheeseen irrelevantit viestit ovat siirretty tähän ketjuun.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Markus Hautaniemi
God Member
*****
Poissa


SRHS 81

Viestejä: 2515
Sijainti: Kokkola
Re: Vanhoja liikennevastaanottimia
Vastaus #12 - 04.12.2013 klo 22:40:00
Tulosta viesti  
Löytyykö Kenwoodin, Icomin ja muihin yleisiin merkkeihin vielä alkuperäisiä varaosia? Tarkoitan noin 20 - 25 vuotiaisiin laitteisiin.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu