Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 12 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Yleismittareista (Luettu 85069 kertaa)
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Yleismittareista
11.02.2013 klo 17:58:40
Tulosta viesti  
Yleismittarien mittausnopeuksissa on käytännössä melkoisia eroja,
Fluke on tunnetusti nopea, mutta onko vastaavia muilla merkeillä
mahdollisesti edullisemmassa hintaluokassa? Pitäisi hankkia Flukelle
kaveri mutta ei viitsisi maksaa satoja euroja kakkosmittarista.

Markku  Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
eukkola
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 416
Re: Yleismittareista
Vastaus #1 - 11.02.2013 klo 18:33:50
Tulosta viesti  
Ostin vuosi-pari sitten Elfan myymälästä MASTECH MS8264 mittarin, johon olen ollut tyytyväinen rutiinimittauksia tehdessäni. Vastaavia on pilvin pimein ja niiden keskinäiset käytettävyyserot lie pieniä. Fluke on hyvä säilyttää normikoneena onhan se vähän hintavakin poltettavaksi. Ainakin kaltaiselleni hajamieliselle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Yleismittareista
Vastaus #2 - 11.02.2013 klo 23:13:24
Tulosta viesti  
Mikähän se sitten on hyvä mittausnopeus?

Rupesin tuossa katsomaan omien mittarieni speksejä ja vähän tietty on eroa valmistajien ilmoitustavoissakin. Se on vähän samanlaista kun olen koko ikäni kironnut liikennevastaanottimien valmistajien tapoja kertoa samat asiat eri tavoin ja välillä vertailukelvottomassa muodossa.

Mitähän Fluken malleja sitten kullakin on?

Muutama kiinalaismittari on minullakin siellä sun täällä, joku autossa, yksi työmaan pöytälaatikossa, yksi metalliverstaalla jne. mutta kokemus on osoittanut noiden muutaman kympin värkkien olevan kyllä hyviä on/off-mittauksissa ja suuruusluokan tarkistuksessa, mutta ei niiden lukemaa kehtaa kenellekään eksaktina arvona ilmoittaa.


Pikkumittareista minulla on Fluke 12 josta spekseissä on "3 3/4-digits, 4000 counts, updates 4/sec". Tämä mittari ei kai uutenakaan ole kovin kallis ollut.

Sitten parista useampinumeroisesta. Käytän mieluimmin näitä kun en yleensä liiku työpisteestä mittarien kanssa mihinkään.
Keithley 2015THD spekseissä on esimerkiksi tasavirralla :
"DC SYSTEM SPEEDS2, 6
RANGE CHANGE3: 50 / s.
FUNCTION CHANGE3: 45 / s.
AUTORANGE TIME3, 10: <30 ms.
ASCII READINGS TO RS-232 (19.2K BAUD): 55 / s.
MAX. INTERNAL TRIGGER RATE: 2000 / s.
MAX. EXTERNAL TRIGGER RATE: 400 / s.

HP 34401A spekseissä on:
System Speeds [6]
Configuration Rates 26/s to 50/s
Autorange Rate (dc Volts) > 30/s
ASCII readings to RS-232 55/s
ASCII readings to HP-IB 1000/s
Maximum Internal Trig. Rate 1000/s
Max. Ext. Trig. Rate to Memory 1000/s

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Yleismittareista
Vastaus #3 - 12.02.2013 klo 20:34:58
Tulosta viesti  
Tarkoitan tällä nopeudella käytännössä sitä ettei tarvitse odottaa
mittaustulosta hidastettuna versiona. Minulla on Meterman XR30
kakkosmittarina, mutta sillä mittaus kestää, ero Fluken kanssa on
melkoinen.

Pöytäyleismittarin hankintaa olen harkinnut jo pitemmän aikaa,
Agilentin U3402A olisi yksi varteenotettava vaihtoehto Mutta
kun noiden pöytäyleismittarien kirjo on melkoinen, niin valinta
on vaikeaa. turhista ominaisuuksista ei kannata maksaa. Onko
siis 600e:n mittarin laatu samaa tasoa kuin 1000e:n? Ainoana
erona on ominaisuudet vai miten se näissä mahtaa mennä?

Markku  Epävarma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Yleismittareista
Vastaus #4 - 12.02.2013 klo 21:18:22
Tulosta viesti  
Tunnen tämän päivän yleismittarimaailmaa sen verran vähän, että en osaa uusien mallien eroista paljoa sanoa.

Sen sijaan taloudellisessa mielessä en näe harrastelijakäyttöön kovastikaan järkeväksi ostaa ammattitason mittalaitteita muuta kuin käytettyinä. Tonnilla kun saa jo hyvän spektrianalysaattorin ja muutamalla satasella tuommoisia yleismittareita joita minullakin on. Ja vielä kotimaastakin.

Ostaessani aikoinaan tuon HP 34401A:n sain sen HP:nä halvemmalla kuin Agilenttina - molempia olisi ollut samalla myyjällä tarjolla ja kalibrointi oli voimassa. Samojen mallien kuten tuon Keithleynkin hintahaitari on melkoinen kun katsoo esim eBayta. Ja ainakin minä olen käytetyt mittalaitteet ostanut lähes 100 prosenttisesti kotimaasta ja saanut ne lähes poikkeuksetta edullisemmin kuin eBayssa on ollut tarjolla. Ja ongelmatilanteissa on luonnollisesti helpompi asioida kotimaan sisällä.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
LowTech
Senior Member
****
Poissa


#652

Viestejä: 422
Sijainti: JKL
Re: Yleismittareista
Vastaus #5 - 12.02.2013 klo 22:29:39
Tulosta viesti  
Ellei digitaalimittari ole pakollinen, niin analogimittareissa on vaihtoehtoja ainakin käytetyissä. Itselläni on digitaalimittarina Fluke 79, joka on ominaisuuksiltaan riittävä. Sille on tainnut jo tulla uudempi seuraaja. Analogisia mittareita ovat Goerz Unigor 6 (2 kpl) ja Unigor 4. Pitkän odotuksen jälkeen sain myös AVO kasin, jota ehdin haluta puolet elämästäni. AVOn rakenne teki vaikutuksen, kun näin sellaisen amiksen työharjoittelupaikassa.

Jännite- ja virtamittauksiin riittävän hyviä analogimittareita saa ihan kohtuuhinnoilla. Noista edellämainituista kallein on tainnut olla 25 e.
  

Olen erityisesti kiinnostunut vuoden 1972 hifilaitteista. Jos ylimääräisenä lojuu jotain kivaa niin saa tarjota (myös viallista eli edullista).
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Yleismittareista
Vastaus #6 - 12.02.2013 klo 22:42:34
Tulosta viesti  
Mittausnopeus niissä mittareissa joissa valitaan jännitealue manuaalisesti,ei pitäisi olla tuskaisen hidas, mutta nämä "auto-range" joissa valitaan vain mitä halutaan mittailla, on viive joissain tuskaista kun mittari arpoo millä jännite alueella ollaan ja jopa taitaa tsekata onko DC vai AC mitä mittajohdoista valuu konehuoneeseen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2579
Re: Yleismittareista
Vastaus #7 - 13.02.2013 klo 20:23:59
Tulosta viesti  
Minullakin on AVO 8 noussut ykkösmittariksi, siinä on oma tunnelmansa. Mittaustulokset on ihan riittävän tarkkoja näin harrastelijatasolla ja tulee aina vähän pohdittua ennen mittausta mahdollisia virhetekijöitä. Vähän sama ero kuin filmi- ja digikuvauksessa, filmikuvauksessa mietitään hartaasti ennen laukaisua, digikuvia räiskitään automaattimodella ja katsotaan sattuiko onnistumaan. Lisäksi tavatonta tyydytystä tuo se että tuota mittaria nyt voi käyttää, kun menin 1965 kesäpojaksi radiohuoltoon ei minulla ollut lupa edes koskea tuohon AVO:on, se oli vain ammattimiehille.

  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Yleismittareista
Vastaus #8 - 13.02.2013 klo 23:28:32
Tulosta viesti  
uTracerin tutkimusten myötä on tullut uusia näkökulmia meikäläiselle yleismittarienkin suhteen. Tänään viimeksi tein vertailua mitä kaksi eri mittaria näyttää tuolla 19.5kHz pwm-jännitteellä. Kummankin kerrotaan olevan "True RMS".
Kaivoin hyllystä joskus edullisesti käytettynä ostamani Protek 506 mittarin jota en muistanut edes omistavani...

Laitoin sen mittaamaan tuota hehkujännitettä kaverinaan HP 34401A ja kuvassa on nähtävissä mittarien ero. Toinen parempi mittari Keithley 2015THD näyttää hyvin samat lukemat kuin HP:kin. Sen olen moneen kertaan aiemmin todennut. Protekin ylin näyttö on siis taajuus ja alempi pieninumeroisempi on jännite.

Avo 8 on hyvä mittari ja uutena kalliskin ollut. Ja sen nykyajan Avon markkinoimat vastineet ovat myös huippuhinnoissa. Noita vanhempia on onneksi sanut käytettyinä muutamalla kympillä ja ovat joskus täysin ehjiäkin. Minulla on Avo 9 johon pitäisi hommata paristo niin olisi käyttökunnossa.

Analoginen mittari on joka tapauksessa monessa käytössä tarpeellinen - muissakin kuin yleismittareissa. Sen olen huomannut noissa RF-tehomittauksissa pikkutehoilla joissa olen käyttänyt HP:n analogimittareita. HP:n mallia 432A taidettiin myydä vuosikymmeniä, ainakin se oli vielä 90-luvun lopun luetteloissa. Aina tulee tuo esiin kaivettua vaikka tarkempia digitaalivärkkejä hommaan löytyisikin.

Ilpo
  

mittarien_eroja_1.jpg ( 160 KB | 0 latausta )
mittarien_eroja_1.jpg

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Yleismittareista
Vastaus #9 - 14.02.2013 klo 00:28:14
Tulosta viesti  
Mulla on myös Protek 506. Mitä se näyttää kun valinta"pyörä" on ylöspäin; ~V(dB) asennossa?
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Maja
God Member
*****
Poissa


SRHS 478

Viestejä: 3372
Sijainti: Lounais-Suomi
Re: Yleismittareista
Vastaus #10 - 14.02.2013 klo 00:43:52
Tulosta viesti  
Käytetyn pöytäyleismittarin hankinnassa on omat riskinsä, pitäisi tietää
missä sitä on käytetty ja kuinka paljon, se ei aina näy päällisin puolin
tarkasteltuna. Vähän käytetystä osataan kyllä pyytää sen mukaan.
Lisäksi niissä on yleensä aivan turhia ominaisuuksia, joita ei koskaan
tarvitse, mitä vähemmän turhia nappuloita ja numeroita, sen parempi.
Perusmittaukset + 5½-num.näyttö + dbm vakioimpedansseille, siinä
ne tärkeimmät speksit näin lyhyesti ilmaistuna.

Avo 8 on kieltämättä aivan yhtä tarkka kuin digimittaritkin, mutta maksaa
tonnin paikkeilla, jos uutta ajattelisi hankkia. Mittaria saa vielä nykyäänkin,
mutta myydään tietämäni mukaan lähinnä merkkipäivälahjoiksi.

Ylipäätään on aivan sama tarkkuuden suhteen kumpaa mittaria käyttää,
tarkkuus kun on digimittarilla saatu näyttämään paremmalta, homman
jippo on siinä että ilmoitetaan tavanomainen prosenttiluku, mutta usein
siinä on sitten +10dig, +15dig tai jopa +30dig. Tarkkuus siis jaetaan ja
kun on totuttu katsomaan vain tuota prosenttilukua, tietty se on "puolta"
tarkempi kuin analoginen. Lisäksi ihminen luottaa mieluummin numeroihin
kuin omiin silmiinsä nykyään. Ainoastaan työskentely digimittarilla on
nopeampaa kuin analogisella.

Markku  Mahtava
« Viimeksi muokattu: 14.02.2013 klo 01:02:47 Kirjoittaja Maja »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Yleismittareista
Vastaus #11 - 14.02.2013 klo 06:24:33
Tulosta viesti  
OH2FBX kirjoitti 14.02.2013 klo 00:28:14:
Mulla on myös Protek 506. Mitä se näyttää kun valinta"pyörä" on ylöspäin; ~V(dB) asennossa?


Ihan samaa tuo jännitenäyttö siinäkin asennossa näyttää.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Yleismittareista
Vastaus #12 - 14.02.2013 klo 12:27:27
Tulosta viesti  
Hyvä. Päätelmäni tästä ja Putkitesteri keskustelusta mulla on että TrueRMS pitää paikkansa (hyvin?) sinimuotoisella (tai lähes) signaalilla johonkin taajuuteen asti. Eiköhän se ole sanottu manuaalissa.
Protek 506n manuaalia mulla ei ole, mutta pitää kaivella nettiä.  Sitä taidan edelleen käyttää perusmittauksissa.

AVO 8 pitää pistää kuntoon (15V paristo, mistä??) ja opetella sen käyttöä. Siellä sanotaan takakannen ohjeissa että ACn alue on 15 Hz - 15 KHz ja "virhe" max 3 % luokkaa.
Muutoin käytän analogisena edelleen vanhaa CCCP mittaria. Sitä tarttee eniten resonanssipiirien virittämisessä.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jorma Raita
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1654
Sijainti: Helsinki
Re: Yleismittareista
Vastaus #13 - 14.02.2013 klo 12:31:46
Tulosta viesti  
Täälläkin olisi tarve löytää AVO 8:n paristo jostakin.

Jorma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Yleismittareista
Vastaus #14 - 14.02.2013 klo 12:35:51
Tulosta viesti  
Minulla on ainakin 506:n paperille tulostamani manuaali jonka takavuosina löysin netistä. Sieltä on kadonnut jonkin verran Protekin vanhempaa materiaalia jota vielä toissa vuonna löytyi. Aina pitäisi kaikki ottaa talteen mitä edes luulee tarvitsevansa.
Saattaa tuo silti vielä jossain olla netissäkin.

Voi hyvinkin olla, että tuo True RMS mittaus on vain 500Hz asti kuten monilla mittareilla on ilmoitettu.

Jos paristo on sama kuin Avo 9:ssä niin täältä löytyy:
http://www.digitarvike.fi/product_details.php?p=1663

Tilasin juuri aamulla itselleni.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 3 ... 12
Lähetä aiheTulosta