Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 17 Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Putkitesteri (Luettu 129420 kertaa)
Nipa
God Member
*****
Poissa


SRHS #477

Viestejä: 1613
Sijainti: Turku
Re: Putkitesteri
Vastaus #30 - 18.10.2012 klo 09:29:13
Tulosta viesti  
"Tuli tässä vielä mieleen kysyä Avon käyttäjiltä siitä, että onko testereitä jouduttu korjailemaan".

Mulla on käytössä AVO V.C.M.163 ja kerran olen joutunut testerin korjaushommiin.En muista ihan tarkkaan tapahtumaa(enkä ehkä halua muistellakkaan Nolostunut)mutta anodivirran mittaus lakkasi toimimasta lievän savumerkin jälkeen.Ensijärkytyksen jälkeen kannet auki ja sieltä jostain mittauspiiristä löytyi 2.4kohmin vastus joka oli tuon toimintasavun päästänyt ulos.Uusi vastus tilalle ja kalibroinnin tarkistuksen jälkeen kaikki oli ok.
Tuon jälkeen olen muistanut että hosumalla ei hyvää tule..

Mulla on AVOn alkuperäiset Valve Data Manuaalit versioina 9, 19 ja 20.Tuo 9 taitaa olla kohtuullisen harvinainen tuolta MkIII ajalta.

Nipa
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2579
Re: Putkitesteri
Vastaus #31 - 18.10.2012 klo 10:06:32
Tulosta viesti  
Kerholla on ollut tuo MKIV vasta vajaan vuoden eikä siinä ole siinä aikana ollut mitään vikoja. Tein sille peruspuhdistuksen, yhden putkikannan vaihdoin (pirullinen homma) ja vaihtokytkimet voitelin. Peukalopyörät jäi jäykiksi vaikka yritin niitä herkistellä.

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
severi
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS jäsen 73

Viestejä: 16
Re: Putkitesteri
Vastaus #32 - 18.10.2012 klo 13:07:52
Tulosta viesti  
Tervehdys. uTracerin mekarakenteesta vielä. Olen kallistunut kiertokytkimien käyttöön syystä, että olen raapinut kynteni halki noitten AVOn peukalopyörien kanssa. Kytkimet, jos ne pane yhteen riviin vievät n. 300x30 mm tilaa. AVO MK IV on hyvä mittari, mutta yksittäisiä putkia en kyllä mittaa sillä kuin pakon edessä. Siinä rikkoo selkänsä, kun nostaa sen hyllystä pöydälle. Mittauksessa kaikkineen vierähtää tunti.
Jos on samaa putkea mitattavana vaikkapa sata, niin silloin puolustaa paikkaansa. Hankala käytettävä se joka tapauksessa on. Ja kallis. Kysäisin hintaa eräältä kaupittelijalta rompetorilla Petäjävedellä ja hinta oli 1000 eur eikä tinkimisen varaa yhtään. Käytössäni on ollut AVO, mutta hermoja se koettelee.
uTracer, sanottakoon sitä nyt karakteristikapiirturiksi, on nykyaikainen. Ei sen tarvitse näyttää putken elektrodien välisiä oikkareita eikä kaasua putken sisällä, eikä muitakaan vikoja täsmälleen. Mihin sitä tietoa tarvitaan? Riittää, kun näkee putken ominaiskäyrän, vertaa sitä putkiluetteloon ja loppujärki sanoo, onko putki kelvollinen vai ei. Jos ei ole, niin ei sillä enempää päätänsä kannata vaivata. Helppokäyttöisyys on valtti: Putki kantaan, vaihtokytkimet kohdalleen (tai hyppylangat), muutama näpäytys hiirellä ja tulos on valmis alle minuutin. Kulkee mukavasti mukana, paino PC:n kanssa alle 3 kg.
Hintapuolen olen laskenut seuraavasti: Kitti 200, kytkimet ym sälä alle 100, tarkoitukseen ostettu läppäri 140. Jos haluaa USB/TTL-muuntimen, niin heltiää alle kolmenkympin. Koko hoito siis alle viidensadan. Oma työ päälle, mutta sehän on meidän harrastus. Tietysti tässä on pieni riski, kun lähtee tekemään pilottisarjan laitetta, mutta riskillä laivatkin seilaa. Severi. Virnistys
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Putkitesteri
Vastaus #33 - 18.10.2012 klo 14:45:55
Tulosta viesti  
Kyllä minäkin lisäksi haluan tuommoisen tietokonepohjaisen värkin koska tykkään mittalaitteissa muutenkin siitä, että niiltä saa valmiita kuvia kompuutterin kautta vaikka nettisivujen koristeeksi. Noin minulla on ollut jo vuosia spektri - ja piirianalysaattorien yms. suhteen.

Eli täytynee tilata jossain vaiheessa myös kunhan saa huushollia raivattua sen verran, että työpisteen saa tyhjäksi vanhoista radioista laitteen kokoonpanoa varten.

Avolle ajattelin kylläkin pyhittää oman pöydän jossa se on koko ajan käyttövalmiina. Kaikki ovat kehuneet sen persoonallista ulkonäköä - jopa jokunen nainenkin.

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Putkitesteri
Vastaus #34 - 18.10.2012 klo 18:13:33
Tulosta viesti  
Yksi varoitus AVO 163sta. Mulla murtui yksi peukalopyörä. Piti purkaa koko pyörästö ja vähän muutakin että sen sai esille sekä purettua. Murtuneen pyörän sain liimattua epoksilla ja sijoitin sen oikeaan laitaan paikkaan 13. jota ei yleensä käytetä. Siis nuo pyörien muovi on jo vanhaa ja vähän haurasta. Pyörät voitelin silikoonilla (muovi-muovi), nyt tuntuu siltä että pitää pudottaa taasen pari tippaa / pyörä sinne.
AVO 163ssa on 15 pyörää (= näin monta pinniä) ja jokaisessa 13 asentoa, putkenkantoja on 15 kpl, joista yksi on AVOn adapteritten kanta.  Kun niitä ei ole niin olen tyytynyt käyttämään oktalikantoja.
On aika mahtava johdinviidakko.

Paikka on kuten Ilpolla, oma pöytä ja tilaa datakirjalle sekä mitattaville putkille. Sitä olen tarvinnut kun Petäjäisestä on tullut jopa 500 putkea kerrallaan testaukseen.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
severi
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS jäsen 73

Viestejä: 16
Re: Putkitesteri
Vastaus #35 - 20.10.2012 klo 13:52:01
Tulosta viesti  
HymiöVähän uTracerista ja AVO:stakin. Kokeilujeni mukaan uTracerin softa pelaa XP:ssä perinteisen com-portin kautta, kuin myös USB- väylällä, ainakin jos on käytössä jo aikaisemmin mainitsemani Farnellin numerolla 1329311, TTL-232R-3V3 Cable. Hinta alle 30, esim Partcolta. Win 7:skassakin luulisi toimivan, täytyy kokeilla, kunhan kerkiän.
Wnskuissa täytyy kumminkin määritellä Com- portti, kun USB:tä käyttää. Se on oma pikku temppunsa.
Mitä AVO ihin tulee, niin olen todennut, tosin vain kahta mittaria vertailemalla, että niiden kalibroinnit saattavat mennä peleen aikojen kuluessa. Tarkoitan nyt tässä tuota naistenkin ihastelemaa AVO MK IV. Pyöreät muodot, mutta painaa, kuin tunnustamattomat synnit. Minulla on jonkinlainen A4- kokoinen lyhyt, mutta toimiva käyttöohje sekä useampikymmenen sivuinen huoltomanuaali ko. mittarille. Jos jotakuta kiinnostaa, niin voin meilata ne ihan ilmaiseksi.
Verkkojännitteen vaihtelut muuten todella myös vaikuttavat mittaustuloksiin.

Severi
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Putkitesteri
Vastaus #36 - 20.10.2012 klo 18:43:50
Tulosta viesti  
Tuolta löytyy AVOn manuaaleja ja putkidatataulukoita:

http://frank.pocnet.net/instruments/AVO/index.html

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 732
Sijainti: Hamina
Re: Putkitesteri
Vastaus #37 - 21.10.2012 klo 13:50:26
Tulosta viesti  
severi kirjoitti 18.10.2012 klo 13:07:52:
uTracer, sanottakoon sitä nyt karakteristikapiirturiksi, on nykyaikainen. Ei sen tarvitse näyttää putken elektrodien välisiä oikkareita eikä kaasua putken sisällä, eikä muitakaan vikoja täsmälleen. Mihin sitä tietoa tarvitaan? Riittää, kun näkee putken ominaiskäyrän, vertaa sitä putkiluetteloon ja loppujärki sanoo, onko putki kelvollinen vai ei. Jos ei ole, niin ei sillä enempää päätänsä kannata vaivata.

Kyllä näillä putken sisäisillä oikosuluilla ja esimerkiksi sillä kaasulla putken sisällä voi olla kohtalokkaat seuraukset, jos vaikkapa viallinen putki vaihdetaan korjattavaan laitteeseen.
Nimenomaan laitteiden korjaustyössä on testerin antama vikatieto hyvinkin hyödyllistä.

Tässä mielessä ehkä vain aivan tavallinen toimivuustesteri voisi olla hyvä kaveri karakteristikapiirturin lisäksi, niille siis, joilla ei AVO:ja tai muitakaan menneiden aikojen parempia putkitestereitä entuudestaan omistuksessaan satu olemaan.
  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 732
Sijainti: Hamina
Re: Putkitesteri
Vastaus #38 - 21.10.2012 klo 13:54:44
Tulosta viesti  
Näistä putkitestereiden kiertokytkimistä tuli mieleeni, että huomasin Uraltonella kaupiteltavan 2x 12 asentoista kiertokytkintä ja näyttää se nyt olevan halvennuksessakin.
Tiedä sitten hänen laadustaan: www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?info=p6332_Kiertokytkin--2x12.html
  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Putkitesteri
Vastaus #39 - 21.10.2012 klo 14:15:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
Näistä putkitestereiden kiertokytkimistä tuli mieleeni, että huomasin Uraltonella kaupiteltavan 2x 12 asentoista kiertokytkintä ja näyttää se nyt olevan halvennuksessakin.
Tiedä sitten hänen laadustaan: www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?info=p6332_Kiertokytkin--2x12.html


Minä iankaikkisen ronkeli ihminen haluaisin tietää valmistajan nimen ja kytkentäkertojen määrän jonka valmistaja lupaa kytkimen kestävän  tämmöiseen vempaimeen tulevassa kytkimessä jossa kytkimiä tullaan todennäköisesti aika paljon kääntelemään. Ja yleensä muuallakin olisi nuo arvot hyvä tietää.

On sitä tullut tosin ostettua ns. toisarvoiseen käyttöön kiinalaisia RF-liittimiä jotka ovat vaikuttaneet riittävän laadukkailta. Mittauskäyttöön en jossa halutaan oikeita tuloksia en niitäkään huoli ilman huolellista "esitutkimusta".

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 732
Sijainti: Hamina
Re: Putkitesteri
Vastaus #40 - 21.10.2012 klo 14:27:15
Tulosta viesti  
OH5IJL kirjoitti 21.10.2012 klo 14:15:24:
Minä iankaikkisen ronkeli ihminen haluaisin tietää valmistajan nimen ja kytkentäkertojen määrän jonka valmistaja lupaa kytkimen kestävän  tämmöiseen vempaimeen tulevassa kytkimessä jossa kytkimiä tullaan todennäköisesti aika paljon kääntelemään.

Niin, minähän kyllä tunnen sinut ja olen tässä asiassa aivan samaa mielipuolta, että valmistajan nimi ja kattavammat tekniset tiedot olisivat enemmän kuin paikallaan.

Todennäköisesti nuo ovat jonkin kiinalaisen tusinatehtaan tuotteita ja laatukin voi olla hieman kyseenalainen. Silmämääräisesti arvioiden sanoisin että lienevätten kuitenkin hieman parempi vaihtoehto kuin jotkin Lorlinit, joita jokaisesta elektroniikkakaupasta on nykyisin saatavilla...
  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 732
Sijainti: Hamina
Re: Putkitesteri
Vastaus #41 - 21.10.2012 klo 14:36:30
Tulosta viesti  
Sain juuri kuulla toisaalta että Kuopion Bebekissä olisi Elmaa tarjolla, että sinne vaan ihmettelemään sillä kulmakunnalla asustelevat...

Itse olen aikoinaan ostanut Grayhillin kiertokytkimiä Bebekiltä, harmittaa vaan suunnattomasti etten hamstrannut niitä enempää silloin, kun hintakin olisi ollut vain 6e tai jotain sinnepäin.

http://www.grayhill.com/rotaryswitches/default.aspx

Grayhillin parhaat kytkimet ovat tulipalon ja räjähdyksen kestäviä.
Täyttänevät siten myös IJL:n laatuvaatimukset!  Silmänisku
  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
severi
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS jäsen 73

Viestejä: 16
Re: Putkitesteri
Vastaus #42 - 21.10.2012 klo 17:57:47
Tulosta viesti  
Tervehdys Samuli Immonen ja muut.

Putken ominaiskäyrä NÄYTTÄÄ putken sisäiset viat, oikosulut, kaasun, ym.

Jos käyrä ei sovi spekseihin, niin putki ei ole kunnossa eikä sitä pidä käyttää.

Ominaiskäyrä näyttää aivan samat asiat, kuin esim. AVO MKIV, mutta kumpaakin, AVO:n tuloksia ja käppyrää on osattava tulkita. Käyrän tulkitseminen on helppoa, koska sitä voi aina verrata putkitaulukoiden vastaaviin. Eiks`juu. Severi:-/
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5FED
God Member
*****
Poissa


SRHS #627

Viestejä: 732
Sijainti: Hamina
Re: Putkitesteri
Vastaus #43 - 21.10.2012 klo 21:47:05
Tulosta viesti  
severi kirjoitti 21.10.2012 klo 17:57:47:
Putken ominaiskäyrä NÄYTTÄÄ putken sisäiset viat, oikosulut, kaasun, ym.

Jos käyrä ei sovi spekseihin, niin putki ei ole kunnossa eikä sitä pidä käyttää.

Tarkemmin ajateltuna asia taitaa olla juuri näin kun sanot.
Esim. kaasu putken sisällä vaikuttaa siihen käyrään aivan varmasti, koska vaikuttaa hilavirtaan, joka sitten taas vaikuttaa putken kautta kulkevaan virtaan.

Datalehdiltä on helppo verrata tietoja ja saatua mittaustulosta. Näinhän se on.
Kaikilla ei vaan liene tietokonetta korjauspajoissaan ja tämmöisessä tapauksessa perinteinen RTV-huoltotesteri on ihan paikallaan.
  

Samuli | OH5FED
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2579
Re: Putkitesteri
Vastaus #44 - 21.10.2012 klo 21:55:38
Tulosta viesti  
Mitenkäs sitten yksi yleisimmistä vioista, vuoto hehkun ja katodin välillä, näkyykö se käyrissä? Tämän vian merkitys on sitten hyvinkin kytkennästä riippuva, yleensä katodi ja hehku ovat vaihtovirtaputkissa hyvinkin samassa potentiaalissa. Hurina kyllä lisääntyy audioputkissa mutta en oikein tiedä mitä vuoto tekee suurtaajuuspuolella?

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 2 [3] 4 5 ... 17
Lähetä aiheTulosta