Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) konkan valinta (Luettu 11030 kertaa)
tuomikko
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 523
Sijainti: Mietoinen
konkan valinta
12.09.2012 klo 22:34:18
Tulosta viesti  
putkiradion konkkien vaihdossa olen ihmeissäni, minkä valitsen pikikonkan tilalle(paperikonkka?), ovatko kaikki polyesteri konkat yhtä hyviä vai onko todella merkitystä laittaa Icelin ,Malloryn tai orange troppia, joitten hinta on eriluokkaa piirilevymallisiin polkoihin verrattuna.
Mitä tarkoittaa partcon polkoissa P=pulssinkestävä, mihin käyttöön?
ural tonessa kerrotaan konkkien eroista lopputulokseen, meikä meni ihan sekaisin mainos puheista.
Haluaisin äänenlaadun olevan vaihdon jälkeen vähintään yhtähyvän kuin uudessa.
Terveisin
Tuomo
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
VjpA
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 2384
Sijainti: Vantaa
Re: konkan valinta
Vastaus #1 - 13.09.2012 klo 00:10:33
Tulosta viesti  
Moi T.. Minun mielestäni puheet kondensaattoreiden laadusta ei oikein sovi yhteen vanhojen putkiradioiden kanssa, kun silloin ei vielä tehty Hifiä ainakaan tavalliseen kulutukseen. Sitten vanhasta vehkeestä ei saa uutta muuten kuin vaihtamalla kaikki osat. Mutta korvaamalla kriittiset osa uusilla saa laitteesta kuunneltava - nautittavankin. Korjasin taannoin yhden itäsaksalaisen Gerufon Ultra ferrit 58W:n ja mielestäni se soi paremmin kuin omat Pioneerin A60 stereot + AR7 kajarit.
Tähän radioon laitoin tavalliset polyesterikonkat (keltaiset). Nämä idän ihmeet (Gerufon) ovat tehty kestämään, pääteputken katodikonkkaa eikä ilmaisimen lyyttiä tarvinnut vaihtaa - olivat vielä arvoissaan. Katodivastus meni vaihtoon.
Omaan peliini laitoin äänipuolelle noita mainitsemisia erikoisuuksia, mutta en saanut äänenlaatua niin hyväksi kun tuossa Gerufonissa.
Joskus tein Hifi vahvarin ja siihen piti laittaa signaalitielle polystyreeni tai polypropyleeni kondensaattoreita, mutta mun korvat ei kyllä löytänyt eroja. // Jukka   
  

t. // Jukka
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: konkan valinta
Vastaus #2 - 13.09.2012 klo 07:44:52
Tulosta viesti  
Minä ainakin olen ruvennut suosimaan mahdollisuuksien mukaan Neuvostoliitossa tehtyjä "paper in oil" tms. konkkia. Ovat sopivasti usein "vanhanaikaisen näköisiä". Tosin nyt viime aikoina en ole rassannut muita kuin liikennevastaanottimia. Näihin on löytynyt myös semmoisia ruuvikkinnitteisiä neliskanttisia pakettejakin jotka ovat aika lähellä joidenkin jenkkilaitteiden vastaavia ulkonäöltään. Monien valmistusaikakin on tuossa 1980-1990 lukujen taitteessa joten eivät kauheasti ole varastossakaan vanhentuneet...

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: konkan valinta
Vastaus #3 - 13.09.2012 klo 08:27:00
Tulosta viesti  
Putkiradioista puheen ollen olen sitä mieltä että mikä tahansa nykyajan konkkatyyppi on sähköisesti parempi kuin vanhan ajan paperi- tai pikikonkka. Paperikonkkia käytettiin ennen kun muita järkevänhintaisia ei ollut. Keraamiset, kiillekonkat ja vastaavat ovat varmaan ennenkin olleet hyviä, niitä ei yleensä tarvitse vaihtaa.

Testaapas Ilpo joskus piirikoneellasi joitain vanhoja Evoxin paperikonkkia ja Philipsin pikikonkkia, nähdään mitä ne ovat!

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oh1feb
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 477
Re: konkan valinta
Vastaus #4 - 13.09.2012 klo 08:49:44
Tulosta viesti  
Nuo Partcon pulssinkestävät on kai tarkoitettu lähinnä esim. telkkareiden juovapääteasteisiin.? Niissä ei oikein muut tainneet kestää? (tai olisko johonkin muuhukin)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: konkan valinta
Vastaus #5 - 13.09.2012 klo 10:55:28
Tulosta viesti  
Tuntuu siltä että valinta tehdään joko ulkonäön (museaalisen) yhteensopivuuden tai sitten toiminnallisuuden mukaan. Itse olen vielä tehnyt valintoja asentamisen helppouden mukaan.

Olen kunnostnut pääasiassa vanhoja sotarautoja = perinneradioita ja vastaavia. Tavoitteena yleensä toiminnallinen kunnostus jolloin en ole kiinnittänyt huomiota museaaliseen ulkonäköön laitteen koneistossa. Muutaman kerran on olen omistajan pyynnöstä piilottanut uudet konkant vanhojan konkkien kuoriin jotta museaalisuus säilyy. Se piilotus onnistuu helposti "pikinokissa". Sen sijaan joissakin laitteissa, muistaakseni amerikkalaisissa on ollut lakka / hartsi kuorisia vaikka jo huonoksi menneitä konkkia ja niiden kuorien käyttö on lähes mahdotonta.

Toiminnallinen- vai museaalinen kunnostus on täysin makuasia. Perinneradioissa yms ei äänen laadulla ole erikoisempaa merkitystä.

Aikaisemmin käytyin (partcon) piirikortti / lyhyt-jalkaisia polkkoja (halpoja), jännitteen kesto käyttökohteen mukaan, yleensä 400V tai 630V. Vähän hankalia, koska jalkoja piti yleensä jatkaa.
Sitten siirryin Uranuksen pitkä-jalkaisiin konkkiin. Olen käyttänyt sekä aksiaalisia että Red Drop konkkia. Ne ovat hinnakkaimpia, mutta helpompia käyttää. Kun kunnostaa vai muutaman laitteen niin konkkien hinnalla ei ole paljon merkitystä. Kysyn yleensä omistajalta mitä kunnostuksen osat saa maksaa, konkat usein 5 € --- 40 € riippuen mitä käyttää.

VHF alueella vaatimukset on tarkemmat.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: konkan valinta
Vastaus #6 - 13.09.2012 klo 12:19:49
Tulosta viesti  
Olen yleensä ostanut halvimpia mahdollisia aksiaalisia konkkia. Kallimpien konkkien sanotaan kuulostavan paremmalta mutta silloin pitäisi myös kaikkien muiden osien, esim. päätemuuntajan, olla hifi-laatua. Ja kun kyseessä on radiolähetyksen toistaminen niin ei se nyt niin hifiä voi olla, varsinkaan AM-lähetykset.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2564
Re: konkan valinta
Vastaus #7 - 13.09.2012 klo 12:41:32
Tulosta viesti  
Eikä kannata unohtaa ettei kaikkia paperikonkkia tarvitse vaihtaa. Jotain levysoitinliitännän tulokonkkia, passiivisen äänensävysäädön konkkia ja muita sellaisia joiden ylitse ei ole isompia tasajännitteitä, ei tarvitse vaihtaa vaikka ne vuotaisivatkin jos vaan niiden kapasitanssi on tallessa. Yleensä on, kapasitanssimittari jopa näyttää suurentuneita arvoja mutta se johtuu vuotovirrasta.

Reijo
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jorma Raita
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1654
Sijainti: Helsinki
Re: konkan valinta
Vastaus #8 - 13.09.2012 klo 12:43:04
Tulosta viesti  
Pulssikonkkia tarvittiin tosiaan putkitelevisioaikakauden juovapääteasteissa. 1960-1970 luvuilla alkoi löytymään jo erittäin kestäviä pulssikonkkia. Itse päädyin käyttämään Wiman pulssikonkkia suunnitellessani videovalvontamonitorien ja Data-monitorien tuoteperhettä 1970-luvun puolivälissä. Eipä ollut juovapääteasteiden pulssikonkkien  kanssa minkäänlaisia ongelmia kestävyyden suhteen. Juovapääteasteessa synnytetään erisuuruisia käyttöjännitteitä monitorien taikka televisioiden muita asteita varten. CCIR:n normin mukaisen (625 juovaa) juovan pyyhkäisy kestää 52 mikrosekuntia ja paluupulssi 12 mikrosekuntia. Tästä 12 mikrosekunnin pulssista tasasuunnataan useampia käyttöjännitteitä laitteen muihin asteisiin. Tätä 64 mikrosekunnin välein toistuvaa 12 mikrosekunnin juovan paluupulssia eivät kestä kuin siihen tarkoitukseen suunnitellut pulssikonkat.

Tässä ainakin yksi keskeinen käyttötarve pulssikonkille.

terv. Jorma
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
tuomikko
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 523
Sijainti: Mietoinen
Re: konkan valinta
Vastaus #9 - 15.09.2012 klo 21:13:36
Tulosta viesti  
Moi
Kiitos mielipiteistä ja jos kerran niin on , että uudet konkat ovat ainakin yhtähyviä kuin 50 vuotta sitten uudet niin ei ole väliä onko polko vai mikä. Vaikka tähän Stabilotoneen menin ostamaan kuitenkin jo niitä malloryita kun ei se yhden radion laitossa niin paljoa eroa tee kustannuksissa. Olen 6neliön mmj.stä ottanut kuoret muotiksi ja muovista sorvatut kartiomuotit päihin. Sisälle uusi konkka ja sulattanut pikiakun piestä uudet kuoret, muotit irtoaa hyvin kun öljyää . Pari olen tehnyt ja aika hyvin onnistui muuten mutta rupesin toisen valussa mittailemaan pien lämpötilaa juoksevassa muodossa ja se oli 140 - 160 astetta. Ei taida tehdä tälläinen valu hyvää konkalle. Millä te olette /mitä ainetta käyttäneet pikikonkan teossa?
Tuomo
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: konkan valinta
Vastaus #10 - 15.09.2012 klo 21:47:35
Tulosta viesti  
Minä purin vialliset pikinokat. Piki päistä pois ja hiukan lämmitystä kuumailmapuhaltimella. Samaan aikaan vedin toisesta langasta kun pikinokan kuoresta piti jotenkin kiinni. Yleensä sisukset lähti helposti irti. "Pahvi" putki jäi yleensä ehjäksi. Sinne uusi konkka sisään, ovat yleensä niin pieniä että mahtuvat. Jos piirikortti polkko niin jalat piti jatkaa että tulevat päästä ulos. Töytteeksi vanhan pikinokan paperieristettä. Senkin saa helposti purettua ja metallifolion pois. Lopuksi pikeä painellen päihin ja kolvilla vähän lämmittää että piki sulaa hyvän näköiseksi. On ihan "aito".
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: konkan valinta
Vastaus #11 - 15.09.2012 klo 22:12:17
Tulosta viesti  
Clas Ohlsonilta saa mustaa kuumaliima tankoa, se käy pien korvikkeeksi myös.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: konkan valinta
Vastaus #12 - 15.09.2012 klo 22:13:40
Tulosta viesti  
Jos kyse on Philipsin pikikonkista niin niitä on vähän hankalampi tehdä. Itse olen kerran tehnyt replikakonkan. Otin pätkän muovista sähköasennusputkea, laitoin uuden konkan sisään (jalat pidennettynä) ja sitten muotoilin pakkelista siihen kartion malliset päät. Lopuksi maalasin sen mustaksi.

Liitteenä kuva alkuperäisesta ja replikasta. Kuvan oton jälkeen tein vielä tekstit. Tulostin paperille mustalle pohjalle keltaisella saman tekstin mitä alkuperäisessa konkassa oli ja liimasin "etiketin" konkan kylkeen. Leikkasin se niin, että paperi oli mahdollisimman pieni.

Timo
  

pikikonkka.jpg ( 31 KB | 0 latausta )
pikikonkka.jpg
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
tuomikko
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 523
Sijainti: Mietoinen
Re: konkan valinta
Vastaus #13 - 16.09.2012 klo 20:55:19
Tulosta viesti  
Philipsin kuvan pikikonkista on kyse, Timon replica on hieno, teen omat samalla tavalla.
Tuomo
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
tuomikko
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 523
Sijainti: Mietoinen
Re: konkan valinta
Vastaus #14 - 23.09.2012 klo 20:22:40
Tulosta viesti  
Teinkin pikikonkat tiivistämällä uuden konkan muovailuvahalla muottiin ja valoin piestä vain päädyt, jolloin konkka ei lämmennyt.
  

PICT4622.JPG ( 61 KB | 0 latausta )
PICT4622.JPG
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta