Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia (Luettu 9169 kertaa)
Jukka S.
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 179
Sijainti: Helsinki
Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
21.08.2012 klo 11:37:57
Tulosta viesti  
Kahden kuukauden aktiivisen eBay.de-metsästyksen jälkeen ajattelin kertoa lyhyesti kokemuksia viiden putkiradion ja yhden radio/levysoitin/kasettisoitin-yhdistelmän hankinnan perusteella.

Kaupankäynti olisi todennäköisesti sujunut useimpien kanssa englanniksikin mutta itse yritin pärjätä pääasiassa kohteliaisuussyistä parikymmentä vuotta passiivisena uinuneella lukiosaksalla, jonka kirjoittaminen vertyikin kesän mittaan mukavasti. Osa kertoi ymmärtävänsä englantia mutta kirjoittavansa itse mieluummin saksaksi eli niinkin voi toimia.

Maksoin laitteista n. 20-60€ edullisimman ollessa pinnoiltaan hieman rapistunut Graetz Musica 517K ja kalleimman pinnoiltaan hieno ja ainoastaan parin kondensaattorin vaihtoa vailla ollut Saba Bodensee W III. Olin tarkkana huutokaupan loppumetreillä, joskus jopa viime sekunneilla mutten mennyt mukaan nokittamaan mikäli hinta nousi yli etukäteen miettimäni "kipurajan". Kiinnostavat radiot keräsin etukäteen erilliselle "Beobachtunglist"alle, jolloin sähköpostiin tuli viesti pari tuntia ennen kaupankäynnin päättymistä. Oman tarjouksen ylittymisestä tuli luonnollisesti myös välitön ilmoitus.

Myyjät lähettivät paketit joko DLH:n tai Hermes Paket International-palvelun kautta. DHL:n täkäläinen yhteistyökumppani (kuluttajajakelussa?) on Itella, joten ainakin täällä taajamassa Hermes Paket-lähetykset tuotiin mukavammin kotiovelle asiakkaan kanssa puhelimitse etukäteen etukäteen sovittuun aikaan joko päivällä tai alkuillasta kun sen sijaan DHL-lähetykset oli itse haettava jollain kulkupelillä lähipostista mikäli ei halua maksaa kotiinkuljetuksesta vielä lisää.

Hermes Paket-toimitus Saksasta kotiovelle maksoi n. 30€, DHL-paketti lähipostista haettavaksi n. 32€. Kaikkien pakettien paino oli yli kymmenen mutta alle 20kg.

Kaikki laitteet vastasivat eBay-myyjän kuvausta, kaikki paitsi yksi oli pakatty päällisin puolin huolellisesti ja kahta lähetystä lukuunottamatta laitteet saapuivat myös täysin ehjinä perille. Molemmat vauriot johtuivat ilmeisesti samasta syystä; myyjä oli sullonut laatikkoon liikaa  täytteitä ja näin esim. yhden radion asteikkolasi oli haljennut. Harmi, mutta onneksi kolmeen siistiin palaan haljenneena joten sen saa liimattua aika siistiksi. Ainut huonosti pakattu saapui puolestaan ehjänä perille ilmeisesti pelkällä tuurilla. Parhaiten pakattu oli tämä Blaupunkt Palma 2435 - siihen oli älytty laittaa ohuita kaistaleita styroxlevyä esim. palloksi rypistetyn ohuen pahvin sijaan (juuri siten täytetystä oli se lasi hajonnut, vasemmanpuoleisessa kuvassa ko. laatikko taka-alalla ja Palman laatikko edessä...).



Molempien vaurioituneiden myyjät tulivat sopuisasti hinnassa vastaan kun kerroin mitä oli tapahtunut ja että pakkauksessä ei ollut ulkoisia ruhjomisen merkkejä. Ekan matkalla kärsineen saavuttua lähetin kaupan synnyttyä myyjille toivomuksen merkitä pakettiin, että sisältö on särkyvää ja kaikki olivat toivomustani noudattaneetkin.

Toivottavsti tämä tarina kiinnosti jotakuta ja ehkäpä siitä on joillekin hyötyäkin. Itse en nyt ihan heti tilaa mitään lisää - nyt on kunnostushommia joksikin aikaa ja kokoelma teemalla "erilaisia monoäänentoistoratkaisuja 1950-luvun puolivälistä" aika kattavasti kasassa.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
ropari12
YaBB Newbies
*
Poissa


SRHS

Viestejä: 36
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #1 - 21.08.2012 klo 17:46:03
Tulosta viesti  
Minä tilasin yhden radion heinäkuussa eBaysta. Myyjä pani sen Hermeksen kautta liikkeelle. Kahden viikon kuluttua Hermeksen seurantanumerolla löytyi tieto, että vastaanottajan osoitetta ei olemassa (asun melkein Helsingin keskustassa) ; tavara palautetaan lähettäjälle. Kolmen viikkon kuluttua lähettäjä sai tavaran takaisin; asteikkolasi ja bakeliittipistotulppa rikki. Nyt yritän kysellä asteikkolasia Saba Mainau F:ään, kun sain sen niin halvalla. Ja myyjä lähettää radion uudelleen, tai palauttaa rahat. Myyjä tosi höveli kaiken aikaa. Positiivisen palautteen toivo ilmeisesti pitää myyjät rehellisinä ja kohteliaina.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
MartinT
Senior Member
****
Poissa



Viestejä: 272
Sijainti: Varkaus
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #2 - 22.08.2012 klo 08:26:17
Tulosta viesti  
Ostin eBayn kautta vuosimallia -52 olevan Eddystone 670  lyhytaaltoradion. Kauppa sujui englantilaisen myyjän kanssa loistavasti, radio oli täysin kunnossa kuten myyjä kertoi. Radio oli pakattu kahteen laatikkoon ja täytettä lootien välissä. Muistaakseni rahtaaja oli DPD ja Matkahuolto toi kotiovelle. Muutenkin ostamisesta ulkomailta eBayn välityksellä on vain hyviä kokemuksia.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
plamminen
God Member
*****
Poissa


SRHS: 610

Viestejä: 1588
Sijainti: Loviisa
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #3 - 22.08.2012 klo 09:14:22
Tulosta viesti  
Hyvin minullakin onnistunut. Pari kertaa olen kysellyt perään että missä tavara viipyy. Varmaan Ebayssakin on omat huijarinsa kuten Huuto.net:issä mutta aika lailla paremmat työkalut Ebay tarjoaa seurantaan ja valvontaan. PayPal on minusta se oikea maksutapa, silloin luottokorttitiedot eivät siirry maksun saajalle.

pentti
  

Pentti Lamminen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka S.
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 179
Sijainti: Helsinki
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #4 - 22.08.2012 klo 12:09:18
Tulosta viesti  
Lainaus:
PayPal on minusta se oikea maksutapa, silloin luottokorttitiedot eivät siirry maksun saajalle.


PayPal on sikälikin hyvä, että tilauksesta on 45 päivää aikaa odotella tavaraa ja jos sitä ei kuulu, PayPaliin voi tehdä reklamaation, johon myyjän on reagoitava tai PayPal aloittaa maksajan suojaamistoimenpiteet. Kokemusta ei vielä onneksi ole mutta ainakin silloin jos luottokorttimaksu ei ole ehtinyt mennä tililtä se ei sieltä ilmeisestä lähdekään ennen kuin ostajaa tyydyttävä tavara on saapunut.

eBayssakin on joku oma ostajan suojansa, josta en tosin tiedä tuonkaan vertaa - miten lienee huuto.netissä...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka S.
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 179
Sijainti: Helsinki
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #5 - 22.08.2012 klo 12:15:48
Tulosta viesti  
MartinT kirjoitti 22.08.2012 klo 08:26:17:
Muistaakseni rahtaaja oli DPD ja Matkahuolto toi kotiovelle.


Mainitsemani Saksasta Herkules Paket-palvelun kautta lähetyt paketit tulivat myös nimenomaan saman rahtaajan (vai olisiko se PDP, no joka tapauksessa ilmeisesti sama) tuomana kotiovelle - kulkee siis heidän toimintaalueeltaan eteenkin päin Matkahuollon kautta.

Useimmiten myyjät ottavat pienen paketointipalkkion esim. Herkuleksen tapauksessa toimituskulut ovat olleet useimmiten 35€ niissä mitä olen katsellut tai tilannut. Viitoksen lisää maksaa ihan mielellään ainakin siitä hyvästä että saa tavaran hyvin pakattuna ja ehjänä perille.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #6 - 24.05.2021 klo 07:40:49
Tulosta viesti  
Nostanpa vanhan aiheen.

Ostin Saksasta radion.Ongelman nimi on Hermes / Postnord tai kuka pakettia Suomessa kuljettaakaan.Olen kiertänyt kaikki lähiöni mahdolliset noutopaikat etsien lähetystä joka jonkin Saksalaisen Hermes sivuston mukaan pitäisi olla noudettavissa.Tekstiviesti,email tai kirje saapumisilmoitusta en ole saanut.Mikään paikka ei tunnista numeroa ja aikaa on kulunut jo niin paljon että paketti saattaa olla jo matkalla takaisin myyjälle.Kun kyselin nimellä niin vastaus oli että nimellä ei löydy ja että saapumisilmoitus pitää olla kun pakettia hakee.
Se tässä suututtaa eniten että kun Ebayssa kaupat tein maksoin myyjälle extraa että lähettää DHL:llä että paketti tulee varmasti perille.No myyjä löi rahat liiviin ja pisti Hermeksen kyytiin Vihainen kun se on varmasti halvempi.
En tiedä mikä muiden ulkomailta ostajien kokemus on Hermeksestä+ Suomen pään toimijasta mutta minulla ei ole kuin huonoja kokemuksia.Jos paketti lähti jo takaisin , se on minulla jo toinen kerta.
No informoin myyjää asiasta,selvittäköön missä lähettämänsä paketti on.Suututtaa vaan niin pirusti näiden firmojen toiminta...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Ismo Hautala
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 340
Sijainti: Veteli
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #7 - 24.05.2021 klo 09:23:34
Tulosta viesti  
Hei

Minulla kävi sama ilmiö DHL:n kanssa jokin aika sitten. Odottelin saapumisilmoitusta , aikaa oli kulunut lähetyksestä jo niin paljon että paketti oli varmasti jossain toimipisteessä. Onneksi niitä ei meillä ole kovin montaa ja avuliaan postin henkilön avulla (otti puhelun jonnekin) paketti löytyi. Paketti oli jo lähdössä takaisin lähettäjälle. Seuraavana päivänä tuli saapumisilmoitus laatikkoon.
Muistelen että Hermeksen paketti on tullut joskun matkahuollon kautta.
  

Ismo Hautala
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
HarO
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1026
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #8 - 24.05.2021 klo 09:45:18
Tulosta viesti  
Parisen sataa eBay-kauppaa tullut tehtyä vuosien varrella, suurin osa varmasti Saksasta. Kokemuksia on isoista putkiradioista, levysoittimista jne. Kokemuksena myönteinen, kauppakumppanien rehellisyydessä jne. ei mitään ainakaan negatiivista eroa kotimaisiin verrattuna, palautehistoriaan toki kiinnitän aina tarkkaa huomiota. Tavarain toimitus rajalle asti on ollut sujuvaa ja selvää, siitä eteenpäin ei kai koskaan ole ollut kunnollista (tai mitään) tuntumaa missä ja etenkään kenen käsissä lähetys täällä on menossa. Se puoli asiaa on siinä määrin ikävä, että hankinta on selvästi vähentynyt, mitä nyt varsinkin kirjetason lähetyksiin yhä toisinaan sekaannun.

H.
  

Joka hetki on poikkeus - S. Paronen
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 459
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #9 - 24.05.2021 klo 09:49:24
Tulosta viesti  
Saksan Herpes on tunnetusti välinpitämätön rahtaaja, siihen kun vielä yhdistetään meidän Postnord/Matkahuolto niin koko ajan on sydän kurkussa mitä tapahtuu ja tuleeko mitään pakettia ollenkaan tai on rikki.
Olen muutamassa tapauksessa nimenomaan kieltänyt myyjää käyttämästä Hermestä.
Ebayssä on onneksi hyvä ostajan suoja ja se myös toimii.
Ei se Postikaan ole mikään kukkanen, mutta kotimaan paketeissa ei ole valittamista, tulevat aina seurantanumeron ansiosta perille ja nopeammin kun kirjeet nykyään...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #10 - 24.05.2021 klo 11:04:57
Tulosta viesti  
Tämäkään ei mikään pikkupaketti ole.Radio on saba freiburg 9. Siksi pyysin DHL rahtia yli 31kg painavalle lähetykselle( 45€ ) ja kotiin toimitettuna. No ... myyjä päätti kuljetus firman puolestani toisin.Ihan mielenkiinnolla odotan myyjältä vastausta kyselyyni.
Todella harvoin olen ebayn kautta ostetttujen tuotteiden takia joutunut reklamoimaan mutta kun kauppoja on takana yli 500 niin muutamia epäonnistumisiakin siihen mahtuu.Hyvin on ostajan turva toiminut.
DHL lähetyksen seurantanumero näkyy ja toimii postin sivuilla ja aplikaatiossa kun paketti on saapunut Suomeen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
oskari71
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 521
Sijainti: Vaajakoski
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #11 - 25.05.2021 klo 10:38:00
Tulosta viesti  
...ja kyllähän siinä niin kävi että paketti lähti takaisin Saksaan.Radion myyjä on hieman asiasta tuohtunut ja ihmettelee Postnordin toimintaa Suomen päässä.Tässä sitä ihmettelemistä riittääkin.Viikon olivat säilyttäneet pakettia odottamassa noutoa.Sen olin paikka ei selvinnyt missä oli viikon seissyt mutta mitään ilmoitusta siitä ei todellakaan minulle tullut.Paha hakea kun ei tiedä mistä hakee Vihainen.
Kuinka ihmeessä tuollainen paskalaitos voi toimia Suomessa???En ole heidän palveluita kaivannut enää pitkään aikaan mutta minkäs teet jos myyjä ahneuksissaan näin haluaa.Laitoin jo hänelle viestin että jos aikoo lähettää radion uudelleen,purkaa ensin paketin ,tarkastaa tuotteen että se vastaa kuvausta,laittaa siitä minulle kuvat ja lähettää DHL:llä niinkuin alunperin oli puhe.Euroakaan en maksa lisää ,palauttakoon koko summan jos ei tämä käy.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
hifiradio58
Senior Member
****
Poissa


SRHS

Viestejä: 459
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #12 - 25.05.2021 klo 16:49:10
Tulosta viesti  
oskari71 kirjoitti 25.05.2021 klo 10:38:00:
...ja kyllähän siinä niin kävi että paketti lähti takaisin Saksaan.Radion myyjä on hieman asiasta tuohtunut ja ihmettelee Postnordin toimintaa Suomen päässä.Tässä sitä ihmettelemistä riittääkin.Viikon olivat säilyttäneet pakettia odottamassa noutoa.Sen olin paikka ei selvinnyt missä oli viikon seissyt mutta mitään ilmoitusta siitä ei todellakaan minulle tullut.Paha hakea kun ei tiedä mistä hakee Vihainen.
Kuinka ihmeessä tuollainen paskalaitos voi toimia Suomessa???En ole heidän palveluita kaivannut enää pitkään aikaan mutta minkäs teet jos myyjä ahneuksissaan näin haluaa.Laitoin jo hänelle viestin että jos aikoo lähettää radion uudelleen,purkaa ensin paketin ,tarkastaa tuotteen että se vastaa kuvausta,laittaa siitä minulle kuvat ja lähettää DHL:llä niinkuin alunperin oli puhe.Euroakaan en maksa lisää ,palauttakoon koko summan jos ei tämä käy.


Oikein, tiukkana vaan reklamaatiossa!
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH8UBJ
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 592
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #13 - 25.05.2021 klo 20:13:34
Tulosta viesti  
Ruotsissa on paljon mielenkiintoisia radioita(lähinnä radioamatöörikalustoa) DX-radio- sivustolla myynnissä.
https://www.dx-radio.se/index.php?pageno=2

Ostin ko. sivuston kautta Etelä-Ruotsista mainion Yaesu FT-101ZD- rigin.

Hinta oli kohtuullinen 2000 kruunua, mutta Postnordin kuljetustaksa suolainen 900 kruunua...

Paketti tuli kyllä ihan OK perille.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH6LSL
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 795
Sijainti: Kokkola
Re: Radion hankkiminen ulkomailta, kokemuksia
Vastaus #14 - 26.05.2021 klo 14:54:29
Tulosta viesti  
Toinen mielenkiintoinen myyntipaikka on Tanskassa:
https://ham.brugtgrej.dk/

Olen sieltä muutamat kaupat tehnytkin ja postustuskulut olleet kohtuulliset.

Janne
  

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta