Normaali aihe 12v loistelampun toisio käyttö (Luettu 1443 kertaa)
plamminen
God Member
Poissa

SRHS: 610

Sijainti: Loviisa
12v loistelampun toisio käyttö
30.05.2012 klo 20:10:16
Tulosta viesti  
Tuli idea jota voisi kokeilla. Ostin Motonetissä myynnissä olevan 12v 4 W loisteputkivalaisin hinta luokka 14€. Onko ajatuksia jos siitä ottaisi elektroniikka osan ja tekisi siitä muuttajan paristoradiolle. Ainakin toimii vielä 6 voltilla ja antaa suuruusluokkaa 100v vaihtojännitteen. Tämän jos tasasuuntaisi ja suodattaisi elkolla ja vielä reguloisi sen 75v zenerilla ja transistorilla niin saisiko kelvollisen muuttajan tehtyä. Aika monta erilaista olen kokeillut ja vähiten radio häiriöin on toiminut  MarJ saamani kaavio.

Onko kukaan kokeillut saako loisteputken muuttajan suojattua niin hyvin että se ei tulisi etenkin am alueelle häiriöitä?

pentti

Pentti Lamminen
Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: 12v loistelampun toisio käyttö
Vastaus #1 - 30.05.2012 klo 22:02:34
Tulosta viesti  
Tuossa on myös yksi mielenkiintoinen kokeilukohde ->

http://www.ebay.com/itm/Car-Power-Converter-Inverter-Adapter-Charger-With-USB-/1...

Minä ostin tuommoisen vuosi sitten ja minun piti rakentaa siitä jotain mutta se on jäänyt. Kyseessä on siis 12 -> 220 V DC-muunnin. Ilmeisestikin siis hakkurilla toteutetut puhelimen laturit ym. toimivat myös DC:llä.

Tuo on todella halpa ja jos sillä tekee mitään niin se voisi olla hyvä ratkaisu. Voi tosin olla, ettei tuossa hintaluokassa ole paljon mietitty häiriösuojausta. En ole omaani sen enempää tutkinut mutta sitä varmaan myös pystyy käyttämään n. 6 voltilla jolloin siitä saisi ulos sen 110 V.

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu