Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Panun verkkokoje (Luettu 18040 kertaa)
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Panun verkkokoje
18.07.2011 klo 17:30:46
Tulosta viesti  
Löytyykö keltään Panun verkkokojeen (malli VK2115 VR2) kytkinkaavaa. Pitäisi modifioida sellaista sopivaksi venäläisen kenttäradion RBM-1 verkkokojeeksi. Nopeuttaisi hommaa.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #1 - 18.07.2011 klo 17:44:03
Tulosta viesti  
Olin aikoinaan armejan korjaamolla.Korjannut monta PANUA mutta ne toimi joko akulla tai paristolla en ole ikinä kuulutkaan että Panulle olisi ollut verkkokoje.Mielenkiintoinen asia tai siten minulla on dementia.Aina tulee uutta esille.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #2 - 18.07.2011 klo 21:00:04
Tulosta viesti  
Rupesin miettimään PANUA sehän oli pikkuradio lyhyellä kantamalla siinä oli kidepakka jolla valittiin kanava.Ja kun tarkaan muistelen eihän siinä ollut kuin hehku- ja anodiparisto.Radion käyttökin oli vähäistä lyhyen kantaman takia.Ajattelin jos tarkoitat BERTTAA siihen sai verkkolaitteen.Olihan viellä TOPI ja TYKÖ mutta ei niihinkään mielestäni ollut verkkolaitetta.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #3 - 18.07.2011 klo 21:21:20
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista. Kiinnostavaa.

Bertan tai VRFK tms. powerista ei ole kysymys. Ne minä tunnen kaikki. Topi ja Tyko on ?? Millainen kaapeliliitin niissä on itse laitteeseen päin?

Kilvessä on

Verkkokoje
Malli VK2115 VR2 Nro 8
Verkko 220 - 240V 45 VA 50 Hz
ulostulo 200V 100V 1.4V 30 VA=

Valmistajaa ei mainita.

Liitikaapeli jakki moninapainen, jote ei sovi VRFKn tai muuhun sellaiseen.

Myyjä väittää Panun laitteeksi ja "VR2" viittaa siihen.



Kyselin asiaa myös vähän muilta mailillä, josta oheisena kopio:

Sisällä on lappu jossa viitataan laitteeseen valm nro 21.

Ajatuksenani oli modata se venäläisen kenttäradion VRM-1 poweriksi, koska jännitteet ovat aika lähellä toisiaan.

SRHS Forumilla "putkis" kertoi ettei hän vanhana armeijan korjaajana ole koskaan kuullutkaan moisesta, vaikka hän on korjannut paljon PANUja.

Onko kysymys harvinaisuudesta, jonka paikka olisi museo vai löytyykö niitä Petäjävedeltä tai Riihimäeltä? vai voinko jatkaa modauksen suunnittelua.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #4 - 18.07.2011 klo 22:09:50
Tulosta viesti  
PANUSSA ei ollut minkään laista pistoketta johon verkkolaiteen voisi kytkeä.TOPI ja Tykö ovat samoja radioita TYKÖ oli tehty tykistöä varten siinä oli eri kanavat kuin TOPISSA muute prikulleen samoja radioita.Niisä oli radion alla kotelo johon sai pariston kytkentäkin oli kotelon sisällä.Yleisemmin niisä käytettiin litium akkua koska paristo oli hirmu kalis ja kertakäyttöinen.Radion rakenne oli sellaine että paristosta tai akusta saatava jänite nostettiin anodijäniteeksi erään laisella hakkurilaiteella.Siksi pidän hyvin epätoden näköisenä että siihen olisi käynnyt mikään verkkolaite.Eihän se tarvinut muuta kun 12-kenosen lipeeakun.Akuista tuli mieleen hauska juttu.Palvelin Hämeenlinnassa Poltinaholla 4ERVK:sa ja meidän piti lähteä aina torstai iltana suomenkasarmille iltahartauteen.Keksin jutun pinnata niistä.Kun litiumakuilla oli tarkka lataus aika niitä ei saanut yliladata.Meillä oli korjaamolla kaksi lataus yksikkö selainen toistakymentä akkua aina kerrallaan.Laitoin akut lataukseen sellaiseen aikaan että ne piti ottaa latauksesta juuri iltahartauden aikaan.Vääpeli kysyi korjaamo pääliköltä onko niisä akuissa tarkka lataus aika vai puhuuko Jarva paskaa.Korjaamopälikkö sanoi asia on just niinkui jarva sanoo.Näin pinnasin kaikista iltahartauksista.Ajattelin kyllä on se vääpeli aika hölmö oishan se voinut sanoa miksi ne akut pitää laittaa just siloin lataukseen.Oli minulla keksitty sitäkin varten selitys.Ei se vääpeli olisi saanut minua mitenkään iltahartauteen,työskentelin nimittäin yksin radiokorjaajana.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
PerL
YaBB Newbies
*
Poissa


SRSH

Viestejä: 9
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #5 - 18.07.2011 klo 22:20:53
Tulosta viesti  
Hyvät OH2FXS ja putkis

Melkoisesti Panujen, Topin ja Tykon kanssa toimineena on omakohtaista kokemusta noista verkkolaitteista. Kun oli käytettävissä verkkosähköä käytetiin Topin ja Tykon kanssa akkujen sääsätämiseksi verkkolaitetta. Tyyppimerkintää en enää vuosien jälkeen muista, mutta kyllä se oli virallinen valmiste. Pitkissä harjoituksissa oli jatkuvan kuuntelun kannalta paras laite juuri tuo verkkolaite.
Luulisin Lylyn tai Riihimäen Viestimuseon kykenevän parhaiten auttamaan. Itse olen aikonut "etsiä" samaa vermettä omaan Topiini kuten myös tuota armeijan Topin "moniste-manuaalin" lisäksi.
Jos ko. laitetta löytyy, antakaa sanan kiertää!

73 de Pertti OH6FRQ
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #6 - 19.07.2011 klo 08:03:47
Tulosta viesti  
Aluksi täytyy sanoa että minulla on 70 mittarissa ja siintäkin kun armejan laiteita korjailin on jo 50 vuotta.Joten muistini ei ole niitä parhaita.Itse kun en niitä laitteita käyttänyt vaan korjailin niitä niin niiden käytöstä minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia.Saata olla että niihin on ollut verkkolaiteet,mutta muistini mukaan en ole korjannut yhtään selaista verkkolaitetta.Kun puhuin Topin ja Tykön akuista ne oli teräslevyisiä lipeäakkuja joissa oli kuusi kennoa.Akuista ja paristoista puheen olen puolustusvoimien piti olla jatkuvassa valmius tilassa.Siksi meillä oli varastossa paristoja ja akkuja kaikiin puolustsusvoimien radioihin.Paristoistakin pidetiin tarkaa kirjanpitoa niitä säilytettiin vain puolivuotta kun varasto uusittiin siinä meni kalliita paristoja aina kaatopaikalle.Akkuja varten oli semmoiset purkulaitteet joilla akut määräajoi tyhjennetiin ja ladatiin uudestaan näin saatiin akuille pitempi säilytysaika.Radiotkin oli jaettu eri katekoreihin vanhempia radioita ei tarvinut virittää huippulukemiin niinkuin udemmat radiot.Kerankin minulla oli vanhempi radio korjattavana en muista tyyppiä tunsin radiot vain ulkonäöltä siinä lähettimen teho oli liian alhainen,tutkin sen verran radiota että sen lähettimen ohjaus jänite oli liian korkea ja kun kyseesä oli vanhempi laite menin siitä mistä aita oli matalin.Toisin sanoen hain varastosta vanhoja putkia ja putki mittarilla etsin heikkotehoisen putken.Vaihdoin tämän lähettimen etuasteele johan lähettimen tehot nousivat oikeisiin lukemiin.Olisiha minulla paljon tarinoit armejan radiokaluston korjauksesta,mutta en tiedä kuuluuko niistä kirjoitella täälä.Mutta jos jollain on kysynyksiä sen ajan radiokorjauksesta voin kyllä vastata sikäli kun muistan.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #7 - 19.07.2011 klo 10:29:22
Tulosta viesti  
Panusta löytyy kovin vähän tietoa. Wikipedian mukaan valmistaja on Valtion Sähköpaja, tehty 57 - 63  yht. 2830 kpl. Esikuva sveitsiläinen Autophon.

Hei te jotka tunnette värkkiä niin katsokaa
http://www.radiomuseum.org/r/autophon_funkgeraet_se_101.html
linkiä, onko kysymyksessä tämä Autophon malli?

On siellä toinenkin, mutta siitä ei ole valokuvaa.

Päästäisiin vähän eteenpäin.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #8 - 19.07.2011 klo 10:35:17
Tulosta viesti  
Ajatelin viellä kirjoittaa noista noista puolustusvoimien radioista.Kun minulla ei ole muuta kun aikaa ei ole yhtään radiotakaan korjattavana.Minulla on kyllä sellainen kuva että täälä ollaan aika kriitisiä kaikesta turhanpäiväisestä kirjoittelusta.Mutta kirjoitan uhallakin.Aikoinaan puolustus voimilla oli kahden laisia radiokorjaamoja oli prikatin pääkorjaamot ja siten kompanian korjaamot.Pääkorjaamoille tuli yleensä uusimat ja tärkeimät radiot jotka oli sinetöity.Pääkorjaamoilla oli ainoastaan lupa avata sinetit,ja korjauksen jälkeen ne piti sinetöidä uudestaan.Kompanian korjaamot korjasivat kaikke muuta radiokalustoa kuten lisälaitteita ja verkkolaiteita.Kun olin pääkorjaamolla sen takia minulla ei ole tietoa kokemusta verkkolaiteista eikä muistakaan lisälaiteista koska ne eivät kuuluneet toimenkuvaame.Tuotiinhan meille korjatavaksi kyllä vaikka minkälaisia vehkeitä kaupungin miinaharavoista lähtien.Meidän kompaniasta kun kukaan muu ei läpäissyt viestikoulun pääsykokeit jouduin olemaan korjaamolla paljon yksin.Korjaamon päälikkö yritti homata minulle sine kaveria.Tuli siten yksi värvätty ,mutta se oli niin kova radioamatööri että se ei muusta puhunutkaan.Korjaamo pääliköltä paloi pinna niistä amatööri jutuista ja kaveri sai kahden viikon päästä kenkää.olin taas yksin siten sine tuli yksi vanhempi vääpeli.Sen kanssa tulin hyvin toimeen korjailin vääpelin kanssa radioita kunnes pääsin siviliin.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #9 - 19.07.2011 klo 11:03:58
Tulosta viesti  
Nyt kyselen mahdollisuuksia löytää Panun manuaaleja, kytkiksiä yms.

TS. tietääkö joku onko Valtion Sähköpajan arkistot vielä jossakin säilössä. Firmahan muuttui ensin Televa :ksi sitten TeleNokia:ksi ja lienee nyt Nokia Telecomminication muodossa. On iso organisaatio lähteä etsimään oikeaa osoitetta.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #10 - 19.07.2011 klo 12:54:49
Tulosta viesti  
Panu on tyypimerkiltään VR-2A-C valtionsähköpaja valmisi sitä lisensillä vuosina 1957-1963.Panu on 24 kanavainen kideohjattu patalijona radio.Sen alkuperäinen malli on Sveitsiläinen Autophon,jota valmistetiin lisensillä Suomessa.Ihmettelen etei siitä löydy tarkempaa tietoa.
Laittamasi kuva on kyllä aivan PANUN näköinen,mutta panu oli mielestäni siistimän ja siromman näköinen.Panussa oli päälä saman tyylinen kierettävä nuppi joka pyöritti pyöreää kidepakkaa jokaiselle kanavalle oli oma kide.Minua aina himotti se pyöreä kidepakka joka oli siistiä työtä.Päälä oli marssianteni ja muistaakseni käsiluuri.Tuntisin kyllä jos näkisin kuvan,sen takia laittamasi kuva on panun näköinen mutta siinä on jotain outoa.oliko sinulla joku toinen kuva joka olisi lähellä tätäkuvaa.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #11 - 19.07.2011 klo 13:05:23
Tulosta viesti  
Minulla ei ole näistä radioista muuta kokemusta, kuin niiden kantamista loputtomilla sissijotoksilla. Ohessa Sotilaan käsikirjan vuoden 1967 painoksesta pari sivua yleistason tietoja. Alaa paremmin tuntevat jatkanevat yksityiskohtaisemmin.

Kauko Viitanen
  

sotilaan_kk_1.jpg ( 115 KB | 0 latausta )
sotilaan_kk_1.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
kkv
God Member
*****
Poissa


SRSH

Viestejä: 1160
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #12 - 19.07.2011 klo 13:06:44
Tulosta viesti  
Panu, Topi, Tyko vertailutaulukko.

Kauko Viitanen
  

sotilaan_kk_2.jpg ( 80 KB | 0 latausta )
sotilaan_kk_2.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
putkis
Senior Member
****
Poissa


OH5EAB

Viestejä: 413
Sijainti: Lappeenranta
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #13 - 19.07.2011 klo 13:52:36
Tulosta viesti  
Tuli viellä mieleen kun etsit kytkentäkaavaa.Kaksi paikkaa minulla olisi esittää.Riihimäen Viestikoulu sillä on varmasti arkistoitu kaikien radioiden kytkentäkaavat,myös lisälaitteet koska ne opettaa radioasentajia sillä on kaikki tieto.Toinen paikka olisi armejan radiokorjaamot niitä on kaikissa viestikompanioissa.Niilä on varmasti arkistoitu kaikkien radioden kytkentäkaavat.Nyt pitäsi titää viestikompanian kavereita ja sitä kautta saada yhteys radioasentajiin.

putkis
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH2FBX
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 1488
Sijainti: Hanko
Re: Panun verkkokoje
Vastaus #14 - 19.07.2011 klo 15:20:14
Tulosta viesti  
Voi Putkis, sorry mutta kumpaakaan neuvomaasi ei enää taida olla armeijan organisaatiossa. Viestikoulun vähäinen laitearkistojäämistö on Viestimuseolla Riihimäellä. Osan he ovat jo hävittäneet.
  

Ilmari Nikander
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta