Normaali aihe Una mittalaitteiden virtaliitin (Luettu 3131 kertaa)
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Una mittalaitteiden virtaliitin
03.02.2011 klo 10:17:57
Tulosta viesti  
Sain takaisin yhdessä tavaraerässä pari minulla 90-luvulla ollutta italialaista Una:n laitetta. Näissä on virtaliitin johon en ole löytänyt sopivaa pistoketta tai valmisjohtoa. Liittimen pinnit ovat halkaisijaltaan n.2,5mm ja niiden väli 12mm. Liitin on siis kaksinapainen ja hyvin samankaltainen pyöristetty reunoiltaan kuin joku nykyaikainenkin esim. radion virtaliitin ( pinniväli on 8mm luokkaa) tai partakonepistoke. Toiseen värkkiin (RCL-mittari) olin aikoinani laittanutkin kiinteän johdon jotta sen sai käyttöön. Muistaakseni yksi johto oli alunperin, mutta se oli semmoista ohutta rihmaa ettei sitä oikein uskaltanut verkkojännitteeseen kytkeä. Entisaikaan ei taidettu mittalaitteiden turvallisuusasioita niin tutkia kun kuitenkin esim. samanikäisissä radioissa oli ihan aikaansa nähden asialliset virtajohdot.
Mahtaisiko tämmöisiä liittimiä mistään löytyä?

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Una mittalaitteiden virtaliitin
Vastaus #1 - 05.02.2011 klo 09:24:47
Tulosta viesti  
Vastaan itselleni kun keksin halkaista sahaa ja veistä käyttäen tavanomaisen virtajohdon valetun liittimen. Onnistui hyvin kun vaan pysytteli halkaisussa koko ajan tarkasti liittimen keskellä.
Lopullisessa toteutuksessa pitää liimata joku pala liittimen halkaistuun väliin tms.
Tämän sivuni lopussa näkyy kuva halkaistusta liittimestä:
http://koti.mbnet.fi/~ijl/una_ep615b.html

Sivuillani on kuvia parista muustakin putkitekniikalla tehdystä mittalaitteesta. Näistä telkkaritekniikan laitteista en käytön puolesta ymmärrä mitään koska olen aina yrittänyt telkkarien suhteen pysytellä sillä kuvaruudun katsojan puolella vaikkakin muusta elektroniikasta olen aina ollut kiinnostunut.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/kh_teletest.html

Sitten on vielä RCL-mittari jota olen joskus käyttänytkin. Tarkkuus vaan ei oikein vastaa nykypäivän vaatimuksia.
http://koti.mbnet.fi/~ijl/una_rcl21a.html

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
RJL
God Member
*****
Poissa


SRHS 612

Viestejä: 2581
Re: Una mittalaitteiden virtaliitin
Vastaus #2 - 05.02.2011 klo 09:54:12
Tulosta viesti  
Kuvien tarkkuus ainakin vastaa nykypäivää. Ettei vaan olisi käytössä Dealextremen "rengassalama"? Mutta eikös vanhempien putkilaitteiden siunaus ole se että ne on alunperinkin tehti monta kertaa hyvinkin väljien toleranssien komponenteilla. Vastukset on +- 10 %, kuivat konkat vieläkin löysemmällä toleranssilla, lyytit jopa +-100 %. Näissä ympyröissä tuo on vielä ehta peli, on se vaan jonkin sortin tyylirikko kun pikikonkkaa mittaa digitaalimittarilla kolmen desimaalin tarkkuudella Hymiö

Mukavaa lukemista aiheesta on John Schröderin Radionrakentajan kirja 1:ssä luvussa Kytkentäkaavio ja sen muunnokset.
  

Reijo Liljedahl - SRHS 612 - OH3AVA - SDXL 8092
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
OH5IJL
God Member
*****
Poissa


SRHS, Hamina

Viestejä: 1243
Re: Una mittalaitteiden virtaliitin
Vastaus #3 - 05.02.2011 klo 20:27:34
Tulosta viesti  
Kamerana minulla näissä laitekuvissa on miltei aina Olympus SP-550UZ omalla salamallaan tai ilman sitä. Työvaloilla riittää usein ilman salamaakin. Aika usein kuvissa näkyy tuo suurennuslasivalaisimen rengasputki - pirulainen häiritsee radioita erittäin pahasti MW-alueella.
Olen todennut, että en viitsi käyttää järjestelmäkameraa näissä laitekuvissa koska ainakin meikäläisen taidoilla homma hoituu pokkarilla (jos tuota Olympusta siksi voi sanoa) paljon joutuisammin ja se on hyvä varsinkin lähikuvissa.
Löytyisi kyllä rengassalamaa ja makro-objektiivia, mutta jätän ne mieluummin kesällä luonnossa kuvaamiseen.

On ihan totta, että mittalaitteiden tarkkuus riittää varmasti siihen mihin ne on tehty. Eniten ikävyyksiä aiheuttanee pidemmän päälle halvalla tehtyjen laitteiden tekniset ongelmat kuten kytkimien kontaktit jne. Itsellä oli aikoinaan käytettyjä Philipsin, Grundigin yms. skoppeja ja kyllästyin niiden kanssa tappeluun. Ainakin oman kokemukseni pohjalta samanikäiset Tektronixit toimivat kuin junan vessa.
Toisaalta myös liikennevastaanottimien tarkemman luokan viritys oli aika ikävää 80-luvulla kun käytössäni oli aluksi vain semmoinen RTV-huoltoon tarkoitettu Philipsin 70-luvulla tehty genis. Se ei kertakaikkiaan ollut riittävän stabiili samoin tason säätö oli liian suurpiirteinen.
Oma käyttöni on tähän asti ollut semmoista, että pitää pystyä antamaan myös oikeita mittaustuloksia joita voi verrata spekseihin tai toisiin mittauksiin. Näissä kuvioissa pitänee nyt palauttaa itsensä maan pinnalle ja vaatia vähemmän noilta mittareilta...

Ilpo
  

Ilpo J Leppänen - OH5IJL
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu