Normaali aihe EABC80 (Luettu 2495 kertaa)
OttH
YaBB Newbies
*
Poissa

SRSH

EABC80
28.10.2010 klo 19:31:49
Tulosta viesti  
Alkaako EABC80-putki kuluessaan vuotaa signaalia diodipuolilta triodipuolelle?

Eräässä radiossa on mystinen vika, jännitteensyötössä ei tule mitään muuta kuin pieni 50 hz rippeli anodivastukselle, hilan olen maadottanut ja samoin katodi on suoraan maassa, silti anodilla näkyy äänisignaali jonka takia äänenvoimakkuussäätimen ollessa minimillä radiosta kuuluu ääntä. Hehkussakaan ei ole jäämiä äänestä.

Kahdella muulla putkella koitin ja niillä sama. Tähän ei tunnu olevan mitään muuta järkevää selitystä kun tuo mahdollinen vuotaminen, nuo kokeilemani putket kaikki olivat käytettyjä.

Radio on nyt kuitenkin kasassa eikä vaaria varmaan haittaa tuo, kunhan vain musiikkia soittaa  Hymiö

Sivun alkuun

IP kirjattu

Timo Haveri
God Member
Poissa

Sijainti: Parkano
Re: EABC80
Vastaus #1 - 28.10.2010 klo 21:32:18
Tulosta viesti  
Olen törmännyt vastaavaan ilmiöön ennenkin. Minun teoriani on, että vuoto tapahtuu putken kannassa olevien epäpuhtauksien kautta. Siitä on ollut ennenkin juttua, esim. tuolla -> http://radiohistoria.fi/beta/yabb/YaBB.pl?num=1283685652/8#8

Timo

Sivun alkuun
IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Re: EABC80
Vastaus #2 - 28.10.2010 klo 22:39:32
Tulosta viesti  
Mikä radio/malli kyseessä jossa tuo EABC80:n on?

Tekstistä ei selvinnyt missä tilanteessa "vuoto" tapahtuu, valintakytkimen ollessa levysoitinasennossa vai esim ula-asennossa?

Omien kokemusten mukaan joissain radioissa kuuluu jotain mutinaa ämyristä vaikka volume olisikin minimissä,tämä saattaa olla vian aiheuttamaa tai sitten ominaisuus,en ole sitä syytä lähtenyt metsästämään sen kummemmin.

Sivun alkuun

IP kirjattu