Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Kantoaaltolaitteista (Luettu 6642 kertaa)
OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Kokkola
Kantoaaltolaitteista
26.10.2010 klo 15:46:38
Tulosta viesti  
On herännyt kiinnostus puhelintekniikassa käytetyistä kantoaaltolaitteista. Netistä löytyy todella vähän tietoa. Ainakin suomen kielellä.
Olen itse opiskellut alan vanhoista kirjoista kys. tekniikkaa, mutta en ole koskaan nähnyt niitä oikeastaan käytössä. -90 luvulla oli jo kaikki tekniikka korvattu digitaalisilla PCM-jutuilla ainakin Kokkolassa. Digitaalitekniikka on tylsää, ne joko toimii tai sitten ei...
Miten hoidettiin ns. signalointi näiden systeemien läpi, ei ole minulle oikein selvinnyt?

Aika moninmutkaisia juttuja niistä on saatu sen aikaisella tekniikalla. Filtterit tehty erilliskomponenteilla ja taajuudet muodostettu kiteestä kertomalla ja jakamalla.
Laitteet vaativat varmasti huoltoa ja säätöä, että homma toimi hyvin.

Täältä foorumilta varmasti löytyy henkilöitä jotka ovat olleet tekemisissä näiden laitteiden kanssa, ns. "pilotin mittaajana"?
Kiinnostaisi kuulla tarinoita näiden huollosta ja asennuksista. Sekä jos jossakin vielä olisi käytössä? Jossakin pohjoissuomessa voisi olla vielä käytössä kys. laitteita, voimayhtiöillä radiolinkkien kautta?

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Heikki M
God Member
Poissa

SRSH

Re: Kantoaaltolaitteista
Vastaus #1 - 26.10.2010 klo 18:42:20
Tulosta viesti  
Eipä ole kokemusta noista kantoaaltolaitteista. Mutta kirjahyllystä löytyy yksi kirjaston poisto, eli
Pentti Teppo: Siirtojärjestelmät tietoliikennetekniikassa. Kirja on EU:n tietoliikekirjasarjaa ja on vuodelta 1982.

Alkuosassa on kantoaaltotekniikkaa ja loppuosassa näyttää olevan enempi digitaalitekniikkaa.

Tarvittaessa posti tuo kirjan lainaan, jos ei satu jo kirajhyllyssäsi olemaan.

Heikki M

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #2 - 26.10.2010 klo 19:59:43
Tulosta viesti  
Lainaus:
Eipä ole kokemusta noista kantoaaltolaitteista. Mutta kirjahyllystä löytyy yksi kirjaston poisto, eli Pentti Teppo: Siirtojärjestelmät tietoliikennetekniikassa. Kirja on EU:n tietoliikekirjasarjaa ja on vuodelta 1982.

Alkuosassa on kantoaaltotekniikkaa ja loppuosassa näyttää olevan enempi digitaalitekniikkaa.

Tarvittaessa posti tuo kirjan lainaan, jos ei satu jo kirajhyllyssäsi olemaan.

Heikki M

Moro
Tuttu kirja vuosien takaa, olen sen joskus lainannut kirjastosta (Raahe). Sellainen tummanpunainen kansi?
Jos se olisi myynnissä, niin ostaisin toki pois. Mutta kukapa hyvistä opuksista luopuisi?

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Vastaus #3 - 26.10.2010 klo 20:07:36
Tulosta viesti  
Minä olen ehtinyt olla myös vt puhelinmestarina PLH:lla Lappeenrannan keskuksessa 1960-luvun vaihteessa. Siellä oli muutama kantoaaltolaite. Mm 12-kanavainen LM Ericssonin valmistama välillä Lpr-Helsinki. Laite oli jo silloin aika antiikkista tekniikkaa 1930-40-luvulta. Varsinaista signalointia ei ollut, kanavat päätyivät käsivälitteiseen kaukokeskuksen välityspöytään kuten muutkin yhteydet.
Välivahvistimia oli 4 kpl ja tasosäätöä tehtiin kussakin moottorikäyttöisellä säätimellä pilot-signaalin avulla. Säätöjä oli kaksi, toinen sääti tasoa ja toinen taajuudesta riippuvaa "kallistusta".
Vikoja oli säännöllisesti, pääasiassa linjasta ja huurteesta johtuen mutta myös putkia vaihdettiin, komponenttiviat olivat harvinaisia.
Minulla on PLH:n tekemä kirja "Kantoaaltotekniikan perusteet" mutta se on vielä muutosta johtuen "arkistossa".
Otan Janneen yhteyden kun kirja tulee vastaan...

Olisikohan perinteisiä kantoaaltolaitteita vielä käytössä? Pannaan haku päälle

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #4 - 26.10.2010 klo 21:54:28
Tulosta viesti  
Pitäisi avata käsitettä kantoaaltotekniikka puhelintekniikassa,mikä sen käyttötarkoitus oli.Ollessano PLH:n radio-osastolla oli saman kadun varressa PLH:n PRPK eli "PuhelinRakennus Piiri Konttori" jossa majaili myös "Transmissio labra" .

Jos oikein olen ymmärtänyt,kantoaalto teknikka oli lyhyesti sitä että ajettiin useita yhtäaikaisia puheluita multipleksaamalla ja moduloimalla se suurempaan taajuuteen ,tätä käytettiin koaksiaalin yhteydessä kaukoverkoissa? Korjaatkaa jos olen aivan ulalla..

Sivun alkuun

IP kirjattu

Lasse Nirhamo
God Member
Poissa

SRHS #12

Sijainti: Nurmes
Vastaus #5 - 26.10.2010 klo 23:05:43
Tulosta viesti  
Periaatteessa sama mutta puhut koaksiaaliajasta.

Kantoaaltolaitteet olivat avolinjojen aikaan...
Avolinjalla oli yksi fyysinen yhteys ja hyvälaatuisella avolinjalla voitiin ajaa useampiakin kantoaaltoyhteyksiä.
Aivan normaaliin tapaan puhekanavista muodostettiin moduloimalla "paketteja" jotka kantoaallolla ajettiin avolinjaa pitkin
linjan toiseen päähän jossa vastaanottimilla demoduloitiin ja jaettiin omiksi puheyhteyksiksi.
En nyt muista taajuuksia mutta ei kovin korkealle menty, puhekaista n. 3 kHz kertaa 12 on vasta 36 kHz ja tietenkin kanavien välit yms, kuitenkin max alle 100 kHz?
Samalla linjalla voi olla 1-, 3- ja 12-kanavainen kantoaaltoyhteys...

Ystävällisesti Lasse - Radiohistorian parissa jo vuodesta 1951
Sivun alkuun

IP kirjattu

Jukka Rajala
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Helsinki
Vastaus #6 - 27.10.2010 klo 07:58:06
Tulosta viesti  
Nyt rupesi kirkastumaan ,olin vain itse yhden sukupolven edellä koaksiaaliajassa.

Lassen kuvauksen perusteella jotain tämän kaltaisia keksintöjä oli käytössä Riihimäen Viestirykmentissä 70-luvulla,samperi kun en kuvannut näitä sotasalaisuuksia kun niitä käpistelin siellä.

Kenttäkaukokaapelin yhteydessä varsinkin käytettiin jotain tämäntyyppisiä vermeitä,harmillista että aika on himmentänyt muistia ,ko. ajasta on yli 30 vuotta kulunut eikä
kaikki laitteet nyt ihan muistu mieleen.

Olikos tuo puheena ollut kantoaaltolaite multipleksereineen se joka aiheutti joillain kaukoyhteyksillä selvästi kuultavan napsutuksen puheluihin?

PS. Helsingin Tekniikan museossa taitaa olla joitain muinaisia kantoaaltolaitteita näytillä,pitääpä marssia sinne kameran kera.

Sivun alkuun

IP kirjattu

Esa Salldén
God Member
Poissa

SRHS

Sijainti: Petäjävesi
Vastaus #7 - 27.10.2010 klo 10:35:58
Tulosta viesti  
Petäjävedelle museoituna löytyy saksalainen sota-aikainen kantoaaltolaite. Kantoaaltotekniikkaa pidettiin myös salakuunteluvarmana kun se otettiin käyttöön, Saksan Lapin armeija esimerkiksi käytti ensin Ruotsin läpi meneviä linjoja yhteyksissään Berliiniin. Sitten huomattiin ruotsalaisten kuuntelevan puheluja ja linjat ohjattiin uudelleen Suomen ja Baltian kautta.

Museoitu vekotin on nelikanavainen TFb4.

Ilmajoen puhelinmuseossa kannattaa käydä uudempaa kantoaaltotekniikkaa ihailemassa.

Radio- ja puhelinmuseo on taas elokuun puolivälistä alkavalla syyskaudella auki ti-pe 11-17, muulloin sopimuksesta.
Sivun alkuun
IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #8 - 27.10.2010 klo 15:56:33
Tulosta viesti  
Lainaus:
Nyt rupesi kirkastumaan ,olin vain itse yhden sukupolven edellä koaksiaaliajassa.

Lassen kuvauksen perusteella jotain tämän kaltaisia keksintöjä oli käytössä Riihimäen Viestirykmentissä 70-luvulla,samperi kun en kuvannut näitä sotasalaisuuksia kun niitä käpistelin siellä.

Kenttäkaukokaapelin yhteydessä varsinkin käytettiin jotain tämäntyyppisiä vermeitä,harmillista että aika on himmentänyt muistia ,ko. ajasta on yli 30 vuotta kulunut eikä
kaikki laitteet nyt ihan muistu mieleen.

Olikos tuo puheena ollut kantoaaltolaite multipleksereineen se joka aiheutti joillain kaukoyhteyksillä selvästi kuultavan napsutuksen puheluihin?

PS. Helsingin Tekniikan museossa taitaa olla joitain muinaisia kantoaaltolaitteita näytillä,pitääpä marssia sinne kameran kera.

No niin, hyvä että alkoi löytymään kokemuksia.
Voisin kirjoitella näistä kirjoista lukemia juttuja joskus nettiin, kun ei kerta kaikkiaan löydy netistä asiasta tietoa. Lienee hypätty sen yli lujaa internetin kirjoittajat  Täh
Kantoaaltolaitteiksi lienee laskettu myös koaxiaalikaapeli. Siihen on hieno kirja olemassa "Koaksiaalikaapeli Suomessa 30V" -70 luvulla kirjoitettu kirja. Voisimpa siitä kirjoittaa jutun lehteen. Siinä kerrotaan Nokian Kaapelitehtaan tarina sekä PLH:n koximiehistä ja verkon rakentamisesta 50-70-luvulla. Lisää näitä!

Tekniikan museossa on muuten kuvaamiskielto  Vihainen
Käsittämätöntä, itse jouduin vahdin silmätikuksi, joskus vuonna 2002 siellä vieraillessani. Salaista materiaalia siellä jemmaavat...

Janne

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu

MattT
Junior Member
**
Poissa

SRHS

Vastaus #9 - 27.10.2010 klo 17:38:02
Tulosta viesti  
Hei!
Joissain kirjastoissa on vielä lainattavissa Keksintöjen Kirja- sarjasta osaa "Sähkö ja sen käyttö" vuodelta 1932! Siinä on selostettu kantoaaltopuhelimen tekniikkaa. Artikkelin mukaan Suomen ensimmäinen kantoaaltolinja oli Helsingistä Tampereelle v 1921.

Terv Masa T

Sivun alkuun

IP kirjattu

OH6LSL
God Member
Poissa

SRHS

Vastaus #10 - 28.10.2010 klo 22:50:11
Tulosta viesti  
MattT kirjoitti 27.10.2010 klo 17:38:02:
Hei!
Joissain kirjastoissa on vielä lainattavissa Keksintöjen Kirja- sarjasta osaa "Sähkö ja sen käyttö" vuodelta 1932! Siinä on selostettu kantoaaltopuhelimen tekniikkaa. Artikkelin mukaan Suomen ensimmäinen kantoaaltolinja oli Helsingistä Tampereelle v 1921.

Terv Masa T

Hello

Tuo kirja löytyy hyllystä ja myös Lassen mainitsema "Kantoaaltotekniikan peruspiirteitä"
On muuten hurjia laitteita tuossa 1932 vuoden kirjassa.

Tuo KA-tekniikka on sinäänsä kirjoista tuttua, mutta muistelmia kaipaisin tänne, joita jo tuossa muutama tulikin. Kiitos jo niistä. Jos joku kirjottaisi lehteen jutun, esim. samaa osasto kuin oli Telex-tarinaa muutama lehti sitten.

Janne OH6LSL
Sivun alkuun
IP kirjattu