Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3  Lähetä aiheTulosta
Erittäin kuuma aihe (Enemmän kuin 25 vastausta) Hybridi - turhake? (Luettu 25043 kertaa)
KariFS
YaBB Newbies
*
Poissa


Perintöradioiden elvyttäjä

Viestejä: 13
Sijainti: Pirkanmaa
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #15 - 17.08.2010 klo 20:43:27
Tulosta viesti  
Meillä oli 80-luvulla Sharpin "kannettava" tv-radio-kasettimankkayhdistelmä. 8 tai 10 tuuman mustavalkoruutu kahden kaiuttimen välissä. Oli kätevä kun sai "tosi hyvällä" laadulla nauhoitettua tv-ohjelmista esim musiikkia kasetille  Pyöritä silmiä Mutta asennetta vaati ja vahvaa selkää se kannettavuus  Kliseinen Missä lie se nyt.

Tallessa on vielä ELAC-merkkinen kelloradio 70-luvun lopulta. Pyöreä n. 60mm kellotaulu vasemmalla ja oikealla saman kokoinen viritysasteikko. Ääni on jaakopin ääni, mutta ihan hauska laite muuten. Potikka rohisee ja etulevy irrallaan, mutta kyllä siitä vielä peli tulee.

Leivänpaahdin-radioyhdistelmää en kyllä ihan ymmärrä. Ittelle on paradoksi se että varsinkin vanhat radiot on kivoja, niitä olisi kiva kuunnella mutta kun ohjelmat ovat lähes pelkkää $ch31ssea nykyään  Vihainen

IPod adaptaattoria rakentaa kohta hän.

  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
mieite
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 805
Sijainti: Parainen
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #16 - 22.08.2010 klo 11:04:03
Tulosta viesti  
"Ittelle on paradoksi se että varsinkin vanhat radiot on kivoja, niitä olisi kiva kuunnella mutta kun ohjelmat ovat lähes pelkkää $ch31ssea nykyään"

Kun Ylen radio-ohjelma listauksia seuraa niin ei pysty päättelemään mitä itse ohjelma sisältää, tärkein tieto tuntuu olevan kuka on toimittanut ohjelman.
Tv-ohjelmista saa sisällöistä tarkat tiedot ja on helppo valita mitä katsoo.
Ei auta kuin tehdä niinkuin joskus -60 luvulla, kuunnella mahdollisimman usein ja sormi äänitysnappulalla Hymiö

Nisse   

  

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
qwerty
Full Member
***
Poissa



Viestejä: 165
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #17 - 22.08.2010 klo 12:13:59
Tulosta viesti  
Lainaus:
Meillä oli 80-luvulla Sharpin "kannettava" tv-radio-kasettimankkayhdistelmä. 8 tai 10 tuuman mustavalkoruutu kahden kaiuttimen välissä. Oli kätevä kun sai "tosi hyvällä" laadulla nauhoitettua tv-ohjelmista esim musiikkia kasetille  Pyöritä silmiä Mutta asennetta vaati ja vahvaa selkää se kannettavuus  Kliseinen Missä lie se nyt.

Muutaman olen nähnyt, ja olen ihmetellyt patterikäyttömahdollisuutta. Miten kauan pattereilla on pystynyt katsomaan telkkaria? Jos on pystynyt ollenkaan?

Patteritehtailijan unelmapeli Mahtava

Meni niitä pattereita muissakin vanhemmissa matkaradioissa, lähinnä kait rajoittamattoman bassotoiston takia. Silloin vaadittiin matkaradiolta hyvää äänenlaatua. Toki virrankulutukselle saattoi olla muitakin syitä

Nämä uudemmat, halvimmat kiinan ihmeet, joita sanotaan matkaradioiksi häviävät 1-0 äänentoistossa. Edit. Patterit näissä kyllä kestää.
« Viimeksi muokattu: 22.08.2010 klo 13:42:47 Kirjoittaja qwerty »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #18 - 22.08.2010 klo 13:37:42
Tulosta viesti  
Mittasin Yoko -hybridin(5" m/v) virrankulutuksen paristoilla TV -käytössä ja se oli n. 400 mA. Hyvillä D paristoilla kestänee katsella vuorokauden verran. Radiolla kulutus oli n. 100 mA. Veneissä ja matkailuautoissa näitä on yleensä käytetty akkuvirralla.

-Jouko
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
KariFS
YaBB Newbies
*
Poissa


Perintöradioiden elvyttäjä

Viestejä: 13
Sijainti: Pirkanmaa
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #19 - 23.08.2010 klo 21:45:23
Tulosta viesti  
qwerty kirjoitti 22.08.2010 klo 12:13:59:
Lainaus:
Meillä oli 80-luvulla Sharpin "kannettava" tv-radio-kasettimankkayhdistelmä. 8 tai 10 tuuman mustavalkoruutu kahden kaiuttimen välissä. Oli kätevä kun sai "tosi hyvällä" laadulla nauhoitettua tv-ohjelmista esim musiikkia kasetille  Pyöritä silmiä Mutta asennetta vaati ja vahvaa selkää se kannettavuus  Kliseinen Missä lie se nyt.

Muutaman olen nähnyt, ja olen ihmetellyt patterikäyttömahdollisuutta. Miten kauan pattereilla on pystynyt katsomaan telkkaria? Jos on pystynyt ollenkaan?

Patteritehtailijan unelmapeli Mahtava

Meni niitä pattereita muissakin vanhemmissa matkaradioissa, lähinnä kait rajoittamattoman bassotoiston takia. Silloin vaadittiin matkaradiolta hyvää äänenlaatua. Toki virrankulutukselle saattoi olla muitakin syitä

Nämä uudemmat, halvimmat kiinan ihmeet, joita sanotaan matkaradioiksi häviävät 1-0 äänentoistossa. Edit. Patterit näissä kyllä kestää.


Nyt kun tarkemmin muistelen, niin taisihan siinä tosiaan olla paikat noin muovikassilliselle D-patskuja. Heh, meillä oltiin kyllä niin nuukia ettei tuota olisi pattereilla saanut käyttää.  Mutta se toosa taisikin olla hankittu asuntovaunua varten, jollainen meillä oli vähän aikaa joskus 80-luvun alkupuolella kun olin varhaisessa teini-iässä. Sittemmin se Sharppi kulkeutui minun huoneeseeni, monet maanantai-illan klo 21.20 leffat katselin sillä n. 13-16 vuotiaana. Oli yllätys myöhemmin kun moni vanha lännenelokuva olikin värisellainen, toisin kuin olin luullut  Hymiö
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
KariFS
YaBB Newbies
*
Poissa


Perintöradioiden elvyttäjä

Viestejä: 13
Sijainti: Pirkanmaa
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #20 - 23.08.2010 klo 21:54:01
Tulosta viesti  
mieite kirjoitti 22.08.2010 klo 11:04:03:
"Ittelle on paradoksi se että varsinkin vanhat radiot on kivoja, niitä olisi kiva kuunnella mutta kun ohjelmat ovat lähes pelkkää $ch31ssea nykyään"

Kun Ylen radio-ohjelma listauksia seuraa niin ei pysty päättelemään mitä itse ohjelma sisältää, tärkein tieto tuntuu olevan kuka on toimittanut ohjelman.
Tv-ohjelmista saa sisällöistä tarkat tiedot ja on helppo valita mitä katsoo.
Ei auta kuin tehdä niinkuin joskus -60 luvulla, kuunnella mahdollisimman usein ja sormi äänitysnappulalla Hymiö

Nisse  



Paljolti sitä oltiin samoissa puuhissa vielä 80-luvullakin. Aika monta rockradio-ohjelmaa tuli päivystettyä ennen paikallisradioaikakauden alkua. Nyttemmin on olemassa kuulemma netissä jotain podcasteja, pitää perehtyä vähän siihen systeemiin, iPodi kun kerran löytyy jo, ja useimmissa wanhoissa radioissa on nauhuriliitäntä (niin, kai se toimii kumpaankin suuntaan?).

Jos nyt jollakulla sattuu olemaan linkki kuvaan/ohjeeseen jossa selostetaan DIN liittimen pinnien kytkentä, ja sitten vielä johonkin missä neuvotaan stereosignaalin "monottaminen", niin mieluusti otan vinkit vastaan. Vaikka saahan tuohon ämppärisoittimeen kai niitä pieniä radiolähettimiäkin  Täh Siitähän syntyy taas uusi hybridi, pers.koht. tallennus/toistoväline-radioasema  Kliseinen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #21 - 23.08.2010 klo 22:28:11
Tulosta viesti  
Lainaus:
...ja useimmissa wanhoissa radioissa on nauhuriliitäntä (niin, kai se toimii kumpaankin suuntaan?).

Nauhuri/levysoitinliitäntä toimii vain yhteen suuntaan eli radion kautta voi kuunnella ulkoista äänilähdettä. Jos haluaa nauhoittaa radio-ohjelmaa, se onnistunee lisäkovaäänisliitännän kautta mutta signaalitaso on varmaankin sellaisenaan liian suuri.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Hannu Nieminen
Full Member
***
Poissa


SRHS #145

Viestejä: 182
Sijainti: Nuijamaa
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #22 - 23.08.2010 klo 23:05:55
Tulosta viesti  
Kyllä minä ainakin nauhoitin 5-piikkisellä DIN johdolla Nordmende Elektrasta. Toimi molempiin suuntiin. DIN johdon pinnijärjestys löytyy myös täältä:

http://www.epanorama.net/faq/sfnet.harrastus.audio+video/audio.html

Hannu
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #23 - 24.08.2010 klo 12:12:24
Tulosta viesti  
Lainaus:
Meillä oli 80-luvulla Sharpin "kannettava" tv-radio-kasettimankkayhdistelmä. 8 tai 10 tuuman mustavalkoruutu kahden kaiuttimen välissä. Oli kätevä kun sai "tosi hyvällä" laadulla nauhoitettua tv-ohjelmista esim musiikkia kasetille  Pyöritä silmiä Mutta asennetta vaati ja vahvaa selkää se kannettavuus  Kliseinen Missä lie se nyt.


Tuli otettua talteen vastaava Sharp. Tästä ei löydy paristokäyttöä, vain 220/12 V. 10 tuuman ruudulla ja painoa 9,4 kiloa.

-Jouko
  

sharp_10p35g.jpg ( 114 KB | 0 latausta )
sharp_10p35g.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #24 - 24.08.2010 klo 16:14:35
Tulosta viesti  
Lainaus:
Kyllä minä ainakin nauhoitin 5-piikkisellä DIN johdolla Nordmende Elektrasta. Toimi molempiin suuntiin.

Näin ei kyllä ole kaikissa radioissa, edes niissä joissa on DIN-liitin. Vanhemmista puhumattakaan.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
mieite
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 805
Sijainti: Parainen
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #25 - 24.08.2010 klo 19:22:43
Tulosta viesti  
Tästä kai johtuu että vanhemmat kelanauhat jotka olen jostain saanut niin on äänitetty mikrofoonilla.
Kiva kuunnella kun joku hyssyttelee että olkaa hiljaa, minä äänitän tai sitten joku pienessä pilsnerissä laulaa mukana.

Nisse
  

Suunnitellessanne radion ostoa, valitkaa Asa.
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
LehA
Junior Member
**
Poissa


SRHS

Viestejä: 52
Sijainti: Tuusula/Jokela
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #26 - 25.08.2010 klo 10:34:18
Tulosta viesti  
mieite kirjoitti 24.08.2010 klo 19:22:43:
.. vanhemmat kelanauhat .. on äänitetty mikrofoonilla.
Kiva kuunnella kun joku hyssyttelee..

Kyllähän tuota tapahtui myöhemminkin. Itse muistan äänittäneeni radiosta c-kasetille joskus 70-luvun alkupuolella (ikää max 10 v). Kalustona pieni monoradio ja sen viereen laitettu vaakamallin mononauhuri, jossa mikki on vielä suunnattu ylöspäin.
Usein kävi niin, että kuvittelin saaneeni nauhoituksen suosiolla purkkiin ilman että kukaan onnistuu puhumaan päälle, mutta jossakin vaiheessa joku yleensä käänsi valokatkaisijaa tai laittoi jonkin moottorin (partakone, hiustenkuivain tms) päälle. Nuo sähköhäiriöt tietysti tulivat mukaan myös nauhoitukseen Surullinen
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #27 - 25.08.2010 klo 16:27:46
Tulosta viesti  
Meilläkin nauhoitettiin 60/70-lukujen vaihteessa Hitachin nauhurilla c -kasetille mikrofonin avulla Akkordin pöytäradiosta mm. rinnakkaisohjelman listaa. Sitten radionauhurin saaminen oli yhtä juhlaa, vaikkei siinäkään äänenlaatu ollut kehuttava.
Rihkamahybridejä on meille kertynyt mm. kylkiäisinä. Eipä noilla ole mitään käyttöä oikeasti, mutta voihan noita säilytellä, koska eivät vie tilaakaan. Led-valaisinradioita, kynäradio, askemittariradio.

-Jouko
  

radiot.jpg ( 39 KB | 0 latausta )
radiot.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #28 - 05.09.2010 klo 22:01:43
Tulosta viesti  
Lainaus:
Lainaus:
...ja useimmissa wanhoissa radioissa on nauhuriliitäntä (niin, kai se toimii kumpaankin suuntaan?).

Nauhuri/levysoitinliitäntä toimii vain yhteen suuntaan eli radion kautta voi kuunnella ulkoista äänilähdettä. Jos haluaa nauhoittaa radio-ohjelmaa, se onnistunee lisäkovaäänisliitännän kautta mutta signaalitaso on varmaankin sellaisenaan liian suuri.

Timo

Olen tainnut levittää väärää tietoa. Täytyisi vähän varoa mitä puhuu Sinetöidyt huulet  Hymiö

Nimittäin katselin tuossa tänään yhtä skemaa ja samalla välähti, että kyllähän se nauhuriliitäntä toimii sittenkin molempiin suuntiin. Tutkin asiaa vähän lisää skemojen ja radioiden liitännöistä otettujen kuvien avulla. Joissakin radioissa (suurin osa, etenkin vanhemmat mallit) on vain yksi sisäänmenoliitäntä joka kytkeytyy päälle vain silloin kun levysoitinasento on valittuna eli niistä ei saa signaalia ulos. Joissakin (uudemmissa) radioissa on liitäntä, joka on aina kytkettynä eli siitä voi sekä äänittää, että syöttää signaalia riippumatta siitä mikä nappi on alaspainettuna. Joissakin radioissa on nuo molemmat liitännät ja joissakin osa liittimien pinneistä on katkaisijan takana ja osa ei. Joskus toisessa liitännässä on välissä vastus. Noista on varmasti olemassa monia erilaisia variaatioita.

Ilmeisesti niissä liittimissä mistä voi äänittää, on yleensä magnetofonin symboli. Luulin aiemmin, että se tarkoittaa vain sitä, että radion kautta voi kuunnella magnetofonia. Esim. minulla on Philips EL3542 kelanauhuri, joka toimii stereona siten, että toinen kanava toistuu laitteen oman vahvistimen kautta ja toinen kanava täytyy vahvistaa ulkoisella laitteella eli esim. radiolla.

Kokeilin äsken nauhoittaa Philips B4SF13A:n DIN-liittimen kautta ja toimihan se. Radiossa on kaksi liitäntää, toisessa on levysoittimen symboli (liitin on suorakaiteen muotoinen ilmeisesti Philipsin omaa mallia) ja toisessa on magnetofonin symboli (DIN-liitin). Tuota jälkimmäistä olen käyttänyt levysoittimen kanssa. Eli molemmista saa signaalia sisään ja se onkin hämännyt minua tähän asti kun en ole tajunnut, että samasta saa myös otettua signaalin ulos.

Nyt tämäkin asia onneksi selvisi minulle.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1429
Sijainti: Helsinki
Re: Hybridi - turhake?
Vastaus #29 - 05.09.2010 klo 22:52:15
Tulosta viesti  
Tosiaankin din-liitäntäisestä nauhuriliitännässä on sisään/ulos liikenne,saksalaisissa radioissa (ja lisenssillä Suomessa tehdyillä) oli tämä liitäntä yleensä.Kyllä se oli 70-luvulla hyödyllinen kun piti saada levyiltä nauhalle hevit talteen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: 1 [2] 3 
Lähetä aiheTulosta