Normaali aihe AM-vastaanotin aivan Ulalla (Luettu 8589 kertaa)
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
AM-vastaanotin aivan Ulalla
03.03.2010 klo 13:57:22
Tulosta viesti  
Mulle on tullut kyselyitä silloin tällöin ihmisiltä joiden matkaan on  tarttunut kirppiksiltä toimivia vanhoja pelkän am-vastaanoton omaavia radioita ,miten saisi kuunneltua Ula-aluetta .

Selvästi ostajat ei ole olleet selvillä mitä ovat ostaneet,ja vaarana on että hieno radio päätyy mieron tielle käyttökelvottomana.

Aloin miettimään ratkaisua ja mielestäni ratkaisu kirkastui nykyaikaisen "Ula-lisälaitteen" muodossa.

Pähkäilin toteutusta ja tämäntyyppinen lisäke voisi olla ratkaisu: Rakennetaan esim TDA7000 piirillä (tai vastaava) fm-vastaanotin jonka ulosottoon tinataan yhden transistorin am-modulaattorina toimiva oskillaattori,jollekkin sopivalle khz-lukemalle.

Tämä kytketään am-antenni liitäntään.Saattaisi jopa toimia.Eli tämä toimisi FM-AM konvertterinä,metallikuorilla saisi häiriösäteilyn pysymään kurissa.Kuullostaako järjelliseltä ratkaisulta?
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #1 - 03.03.2010 klo 14:29:52
Tulosta viesti  
Yksi mahdollisuus olisi käyttää jotain halpaa ULA -viritintä ja kytkeä se AM-vastaanottimen pientaajuusvahvistimelle esim. levysoitinliitäntään.
60 -luvulla pikkupoikana tuli purettua juuri ULAttomuuden takia muutama (3 ?) tällainen radio. Aikuiset antoivat tarpeettomana lapsille leikkikaluksi.

-Jouko
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #2 - 03.03.2010 klo 17:42:23
Tulosta viesti  
Olen pyynnöstä pari kertaa asentanut "ula-lisälaitteen" AM-radioon. Olen käyttänyt Bebekin valmista rakennussarjaa (myös Partcossa näkyy vastaavia olevan), jonka ulostulon olen kytkenyt levysoitinliitäntään banaaneilla. Säätönuppi tulee takakanteen mutta periaatteessa senkin voisi kytkeä olemassaolevaan asteikkonarumekanismiin. Yritin aluksi ottaa käyttöjännitteen hehkuista mutta koska levysoitinliitännän toinen puoli menee maihin niin oikosulun vaara on suuri. Laitoin sitten erillisen pienen verkkomuuntajan ula-lisälaitteelle. Onhan tuo melkein sama kuin ostaisi uuden FM-radion ja kuuntelisi sitä mutta modifikaatio on erittäin helppo purkaa ja palauttaa radio alkuperäiseksi.

Tuo Jukan ajatus ei ole huono ja sen on vienyt vielä pitemmälle eräs saksalainen ->

http://hse-radio.privat.t-online.de/ukw-zusa.htm

Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin kyseessä on oskillaattori/sekoitusputken paikalle laitettava lisälaite jossa on FM-viritin ja radion VT-taajuudella kiinteästi toimiva oskillaattori johon FM-virittimen ulostulo moduloidaan. Tämä syötetään suoraan sekoitusputken anodiliitännän kautta eteenpäin. AM-alueet eivät tuon laitteen kanssa enää toimi. Mielestäni tuolla nettisivulla on aiemmin myös lukenut, että viritys tapahtuu olemassaolevaa säätökondensaattoria käyttämällä. Tuollaisen rakentaminen (jos ei muuten kuin huvin vuoksi) on minulla ollut tulevien projektien listalla jo pitkään.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #3 - 03.03.2010 klo 18:43:03
Tulosta viesti  
Tuossa omassa versiossani oli taka-ajatuksena aito AM-soundi.

Tuo saksalainen näkyy tehneen TDA7000 piirillä lisälaitteensa,täytyypä tutustua lähemmin.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #4 - 03.03.2010 klo 19:08:06
Tulosta viesti  
Mites tämmöinen pienoislähetin, onko tarpeeksi pienitehoinen:
http://www.techlib.com/electronics/amxmit.htm
Pikkupoikana rakenneltiin saippuarasiaan ULA-lähettimiä ja tehtiin omaa radio-ohjelmaa. Kantama oli muutamia kymmeniä metrejä.
Maalla ei aiheutettu häiriötä naapureillekaan.

PS.
http://www.vcomp.co.uk/spitfire/spitfire.htm
« Viimeksi muokattu: 03.03.2010 klo 19:28:56 Kirjoittaja jklaukka »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jklaukka
God Member
*****
Poissa


SRHS #490

Viestejä: 572
Sijainti: Joensuu/Kajaani
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #5 - 04.03.2010 klo 09:39:25
Tulosta viesti  
Nuo AM-lähettimet eivät taida olla laillisia Suomessa muuten kuin mittalaitekäytössä eli suoraan kytkentä antenniliintäntään.
Lyhyen kantaman FM-lähettimet(≤ 50 nW) ovat nyt lupavapaita ja näkyyhän noita olevan myynnissä.

http://www.ficora.fi/attachments/suomiry/5l1x1FIIk/Viestintavirasto15Z2009M.pdf

-Jouko
« Viimeksi muokattu: 04.03.2010 klo 10:00:58 Kirjoittaja jklaukka »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #6 - 04.03.2010 klo 14:33:04
Tulosta viesti  
AM-lähettimet eivät taida tosiaan olla luvallisia Suomessa. FM-lähetin ei tässä tapauksessa auta mutta kun se tuli puheeksi niin itse hankin juuri äskettäin sellaisen jossa taajuuden saa valita vapaasti välillä 87 ja 108 MHz. Sillä on erittäin kätevä tarkistaa ula-radion viritys, että vastaako asteikko todellista taajuutta.
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #7 - 04.03.2010 klo 15:29:29
Tulosta viesti  
Mulla oli visiona käyttää joko koaksiaalia tai muuta suojattua kaapeliyhteyttä,itseasiassa pääsen kokeilemaan konvertteria
ajamalla rf-geniksen ext-mod liittimeen vaikka mp3-soittimen fm-radiosta signaalin ja laittaa geniksen am-modulaatiolle ,joko siitä kaapeli tai sopiva langanpätkä output liittimeen.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
jat79
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 183
Sijainti: Ilmajoki
Re: AM-vastaanotin aivan Ulalla
Vastaus #8 - 10.04.2010 klo 17:09:36
Tulosta viesti  
Sattui silmään tälläinen kiteellä toteutettu yksinkertainen versio "Short range FM Converter and pocket radio"
http://www.somerset.net/arm/reprints/fm_crystal_set_1.jpg

"It can be made in one hour at a cost of two dollars. Ed. Note: Don't expect multitube set selectivity and sensitivity with this set."
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu