Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2  Lähetä aiheTulosta
Kuuma aihe (Enemmän kuin 10 vastausta) Levysoittimen neula (Luettu 13566 kertaa)
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Levysoittimen neula
15.03.2008 klo 21:24:48
Tulosta viesti  
Philipsin levysoittimessa (50-lukua?) on kaksiasentoinen neula joista toisella puolella ilmeisesti soitetaan 78 rpm levyjä ja toisella 45 ja 33 1/3 rpm levyjä. Mutta kumpi on kumpi? Ne on merkitty "N" ja "M". Mitä nuo kirjaimet tarkoittavat?
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #1 - 15.03.2008 klo 23:33:17
Tulosta viesti  
Täytyy nyt vuosien jälkeen heittää osittain mutu-tuntumalla,silloin kun tuo neulatyyppi tuli markkinoille,ole 78-kierroksen savikiekot
ns.normaali uralla varustettuja ,siitä se"N" eli Normal ja "M" oli mikroura.

Se muovinen lärpäke jossa nuo kirjaimet on,taisi olla siten että kun soitettiin 33 1/3 ja 45 rpm levyjä ,se osoitti äänirasian sivusta levyn ulkolaitaan ja kirjain "M" näkyi ja 78 rpm levyillä se heitettiin osoittamaan levyn keskiötä kohti ja "N" näkyi silloin.

Menikö muistelot pieleen?  Silmänisku

Itselläni on näitä 33 1/3 rpm mikrouralevyjä monokaiverruksella.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #2 - 16.03.2008 klo 00:04:32
Tulosta viesti  
Kiitos tiedoista.

Lainaus:
Menikö muistelot pieleen?  Silmänisku

Noin se on ainakin tuossa yksilössä joka minulla nyt on korjattavana. Oli muuten lajiaan ensimmäinen minulle. Itselläni ei ole toimivaa levysoitinta mutta tuosta sain kipinän vihdoin etsiä minulle vuosia sitten kulkeutuneeseen ELAC 161:een uuden äänirasian + neulan. Siinä ei niitä ollut silloin kun sain sen. Sain vihdoin kaivettua selville sen äänirasian tyyppinumeron ja sellainen sitten löytyikin heti Saksan Ebaysta. Saa nähdä kuinka soitin toimii sitten kun se äänirasia tulee perille. Sen verran olen kokeillut että mekaniikka toimii.

Täytyyhän talossa levysoitin olla Virnistys
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #3 - 16.03.2008 klo 08:09:01
Tulosta viesti  
Kyllä tosiaan pitää levysoitin olla,varsinkin jos kaappi on täynnä vinyylilevyjä..  Kliseinen

Levysoittimien entisäintiä hankaloittaa vaan osien huono saanti.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Esa Salldén
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 532
Sijainti: Petäjävesi
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #4 - 16.03.2008 klo 11:16:42
Tulosta viesti  
Seuralle tuli eilen kevätkokouksessa lahjoituksena laatikollinen Tonarin vaihtoneuloja ja äänirasioita 1960-80-lukujen soittimiin. Hymiö Samoin Tonarin neuloja näkyy olevan Lylyssä Merioksan radioliikkeessä, juuri sieltä ostin Sonyyni syksyllä neulan eikä hintakaan tuntunut pahalta.
  

Radio- ja puhelinmuseo on avoinna talvikaudella ti-la 10-17.
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #5 - 19.03.2008 klo 22:56:23
Tulosta viesti  
Tässä jatkokysymys. Ko. levysoittimen jännitteenvalitsimen alapuolella on oheisen kuvan näköinen komponentti. Mikähän se mahtaisi olla?





Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
telefunken
Full Member
***
Poissa


SRSH

Viestejä: 149
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #6 - 25.03.2008 klo 23:00:37
Tulosta viesti  
Asian sivusta , Näyttää siltä että vanhojen levysoittimien suosio on nyt kovassa kasvussa, etenkin toimintakuntoisten, tosin yleisin vika taitaa olla katkennut neula tai levylautasen kuminen vetopyörä rikki tai jos on remmi joka on vanhuuttaan "sulanut"/venynyt tai poikki, Jossain avokelanauhurissa sekin osaa olla aika kiemura laitettava..
« Viimeksi muokattu: 25.03.2008 klo 23:38:08 Kirjoittaja telefunken »  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #7 - 26.03.2008 klo 08:06:55
Tulosta viesti  
Hihnoja löytyy kannattaa kysellä Partcolta,ei laitteen merkillä vaan mitoilla ja profiililla,,välipyörätyyppisiin vetosysteemeihin ei tosin löydy kilkkeitä kuluneiden ja kuivuneiden
tilalle.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Dartagnan
Senior Member
****
Poissa


SRHS 1061

Viestejä: 272
Sijainti: Turku
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #8 - 17.05.2008 klo 19:47:18
Tulosta viesti  
Lainaus:
Hihnoja löytyy kannattaa kysellä Partcolta,ei laitteen merkillä vaan mitoilla ja profiililla,,välipyörätyyppisiin vetosysteemeihin ei tosin löydy kilkkeitä kuluneiden ja kuivuneiden
tilalle.


Jeps. Täytyykin laittaa tiedustelua sinne päin, kun minultakin on tuosta Asan Cosmos -merkkisestä levysoittimesta hihna kulunut väljäksi.
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
vakakaaa
Ex-jäsen


Re: Levysoittimen neula
Vastaus #9 - 10.10.2008 klo 16:59:27
Tulosta viesti  
Tervehdys kaikille ! Olen ollut hiukan hukassa mutta yritän palata .
Ei aavistustakaan voiko tällaista levysoittimen neulaa hankkia jostakin, lienee koti-Hitachi laite.
Terveisin  Väinö   ...en näköjään osaa edes mailata tänne...

  

Levysoitin-neula.jpg ( 67 KB | 0 latausta )
Levysoitin-neula.jpg
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #10 - 10.10.2008 klo 17:54:13
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tervehdys kaikille ! Olen ollut hiukan hukassa mutta yritän palata .
Ei aavistustakaan voiko tällaista levysoittimen neulaa hankkia jostakin, lienee koti-Hitachi laite.
Terveisin  Väinö   ...en näköjään osaa edes mailata tänne...



Kerro mikä on soittimen tyyppinumero ja onko siinä neula-osassa mitään tekstiä. Pelkän kuvan perusteella taitaa olla aika mahdotonta löytää oikeata mallia. Ebayssa noita neuloja on todella paljon myynnissä. Sieltä olen itsekin ostanut.

Mainittakoon muuten, että se Elac tuli kuntoon ja sen jälkeen on tullut hankittua muutamia äänilevyjäkin. Olen kuunnellut niitä Philips B4SF13A -radiollani ja hienosti kuuluu.

Minulla on myös toinen Philipsin levysoitin jonka ostin vähän aikaa sitten kirpputorilta. Ostin siihen uuden neulan mutta ääni on silti vähän heikko. Taitaa äänirasia olla heikentynyt. Siinä soittimessa on sellainen erikoinen liitin jollainen sattumoisin löytyy em. radion takapaneelista DIN-liittimen lisäksi (jota Elac käyttää). Taitaa olla jokin Philipsin oma viritys.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
vakakaaa
Ex-jäsen


Re: Levysoittimen neula
Vastaus #11 - 10.10.2008 klo 20:19:52
Tulosta viesti  
Lainaus:
.....Kerro mikä on soittimen tyyppinumero ja onko siinä neula-osassa mitään tekstiä. Pelkän kuvan perusteella taitaa olla aika mahdotonta löytää oikeata mallia. Ebayssa noita neuloja on todella paljon myynnissä. Sieltä olen itsekin ostanut......  Timo
Kiitos Timo, laite on 100 km päässä, yritän selvittää.  Mitenkähän saan nimimerkin sijasta näkyviin oman nimeni ... en missään tapauksessa halua esiintyä nimimerkillä. Yritän miettiä miksi se ylipäätään ilmestyi tuohon...  terveisin  Väinö (K. Lehtoranta)
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Timo Haveri
God Member
*****
Poissa



Viestejä: 2938
Sijainti: Parkano
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #12 - 10.10.2008 klo 20:33:22
Tulosta viesti  
Lainaus:
Mitenkähän saan nimimerkin sijasta näkyviin oman nimeni ... en missään tapauksessa halua esiintyä nimimerkillä. Yritän miettiä miksi se ylipäätään ilmestyi tuohon...  terveisin  Väinö (K. Lehtoranta)

Mene omaan profiiliisi esim. klikkaamalla nimimerkkiäsi tuossa vasemmalla. Sitten paina "muokkaa" ja muuta nimesi. Noin se muistaakseni toimi minulla.

Timo
  
Sivun alkuun
WWW  
IP kirjattu
 
Väinö K. Lehtoranta
Ex-jäsen


Re: Levysoittimen neula
Vastaus #13 - 11.10.2008 klo 08:19:28
Tulosta viesti  
Kiitos Timo tähän astisesta. Ehkä nimimuutos nyt onnistui. En oikein pysty istumaan selkäsyövän vammojen takia...
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Jukka Rajala
God Member
*****
Poissa


SRHS

Viestejä: 1427
Sijainti: Helsinki
Re: Levysoittimen neula
Vastaus #14 - 12.10.2008 klo 11:46:12
Tulosta viesti  
Lainaus:
Tervehdys kaikille ! Olen ollut hiukan hukassa mutta yritän palata .
Ei aavistustakaan voiko tällaista levysoittimen neulaa hankkia jostakin, lienee koti-Hitachi laite.
Terveisin  Väinö   ...en näköjään osaa edes mailata tänne...



Tuo logon perusteella on AudioTechnican rasia,neula saattaa löytyä täältä:

http://www.vinyyliklubi.com/kauppa/index.php
  
Sivun alkuun
 
IP kirjattu
 
Sivunvalintanappi Sivu: [1] 2 
Lähetä aiheTulosta